Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4
عذرخواهی از ترور شیرین ابوعاقله؛ رژیم صهیونیستی به دنبال چیست؟ - آموزش همگانی
اجتماعیاخباراخبار

عذرخواهی از ترور شیرین ابوعاقله؛ رژیم صهیونیستی به دنبال چیست؟

آگاهی مصرف، گروه بین‌الملل: در حالی که رسانه‌های جهان در حال پوشش لحظه به لحظه بمباران نوار غزه و کشته شدن غیر نظامیان فلسطینی توسط ارتش رژیم صهیونیستی بودند؛ سخنگوی این نهاد نظامی با اشاره به ماجرای شهادت شیرین ابوعاقله خبرنگار زن شبکه الجزیره در کرانه باختری؛ ضمن تاکید بر اهمیت دموکراسی و حفظ امنیت خبرنگاران در سرزمین‌های اشغالی، از این حادثه (تروریستی) عذرخواهی کرد. به نظر می‌رسد یک سال پس از شهادت شیرین ابوعاقله، تل‌آویو قصد دارد تا با باز کردن پرونده وی خبر ترور فرماندهان جهاد اسلامی و کودکان در عملیات «سپر و کمان» را به حاشیه ببرد. به عبارت دیگر یکی از شگردهای عملیات روانی تل‌آویو آن است که با دادن «امتیاز کوچک»؛ زمینه فریب افکار عمومی و هدایت اخبار به سمت دلخواه خود را فراهم می‌آورد. برهمین اساس در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد به این سوال پاسخ دهیم که چرا اسرائیل در میانه جنگ با جهاد اسلامی، به دنبال جعل تصویری انسانی از نیروهای امنیتی و ارتش است؟

عذرخواهی از ترور شیرین ابوعاقله؛ رژیم صهیونیستی به دنبال چیست؟

پرده اول؛ کتمان حقیقت

قریب به یکسال پیش در ۱۱ مه ۲۰۲۲، در جریان حمله رژیم صهیونیستی به اردوگان جنین در کرانه باختری، شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره از سوی نظامیان صهیونیست هدف گلوله مستقیم قرار گرفت و به شهادت رسید. این جنایت در حالی رخ داد که در میانه درگیری میان نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی و معترضان، وی لباس خبرنگاری بر تن داشت. براساس آمارهای موجود از سال ۲۰۰۰ تاکنون دست کم ۵۵ خبرنگار به دست رژیم صهیونیستی کشته شدند. پس از این حادثه رسانه‌های جریان اصلی مانند سی‌ان‌ان و سازمان‌های بین‌المللی بر «عمدی» بودن این قتل مهر تأیید زدند. جنایت اسرائیل تنها به قتل این خبرنگار محدود نشد و مأموران امنیتی این رژیم به مراسم تشیع جنازه وی حمله و به خانواده مقتول بی‌احترامی کردند.

عذرخواهی از ترور شیرین ابوعاقله؛ رژیم صهیونیستی به دنبال چیست؟

در سوی مقابل رژیم صهیونیستی ابتدا مسئولیت این حادثه را قبول نکرد و اعلام کرد پس از پایان تحقیقات اظهار نظر خواهد کرد. سرانجام با بالا کردن فشار افکار عمومی تل‌آویو تنها مسئولیت «قتل غیر عمد» ابوعاقله را پذیرفت. در آن زمان یائیر لاپید نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی ضمن رد شکایت الجزیره از تل‌آویو در دادگاه کیفری بین‌المللی، به صورت رسمی اعلام کرد که این رژیم از هیچیک از نظامیان اسرائیلی تحقیق یا بازجویی انجام نخواهد داد! آمریکا به عنوان شریک راهبردی اسرائیل نیز با ارجاع پرونده به دادگاه کیفری بین‌المللی مخالفت کرد. به عبارت دیگر در یکی از مهم‌ترین پرونده‌های حقوق بشری در خصوص امنیت خبرنگاران، به دلیل آنکه صهیونیست‌ها در جایگاه «متهم» نشسته بودند، دولت‌های اروپایی و آمریکا اقدام به برگزاری دادگاه نمایشی یا وضع رژیم‌های تحریمی نکردند و شهادت ابوعاقله را صرفاً حادثه‌ای غم‌انگیز توصیف نمودند.

پرده دوم؛ تکرار نمایش «جنایت در غزه»

در روزهای اخیر و با گذشت تنها چند هفته از جدال میان مقاومت غزه و رژیم صهیونیستی در ماه مبارک رمضان، جوخه ترور رژیم صهیونیستی طی چهار روز ۶ تن از اعضای ارشد جنبش جهاد اسلامی را از طریق حملات هوایی- پهپادی هدف حمله قرار داد. جهاد شاکر الغنام دبیر شورای نظامی گردان‌های قدس، خلیل صلاح البهتینی از اعضای شورای نظامی گردان‌های قدس و فرمانده منطقه شمال غزه، طارق محمد عزالدین از فرماندهان جهاد اسلامی، ایاد العبد الحسنی عضو شورای نظامی و مسئول یگان عملیات‌های جهاد اسلامی، علی حسن غالی فرمانده یگان موشکی گردان بیت‌المقدس و احمد ابودقه جانشین یگان موشکی جهاد اسلامی از جمله چهره‌های شاخص مقاومت بودند که توسط صهیونیست‌ها به شهادت رسیدند. در این حملات هاجر البهتینی، میار و علی عزالدین فرزندان طارق عزالدین نیز در کنار پدر به درجه شهادت نائل آمدند. متأسفانه در این دور از حملات اسرائیل قریب به ۳۳ تن به شهادت رسیدند که در میان آنها نام ۶ کودک و چهار زن نیز به چشم می‌خورد. البته دامنه جنایات اسرائیل محدود به دامنه غزه نیست. به گزارش آسوشیتدپرس از ابتدای سال میلادی بیش از ۱۰۵ فلسطینی در اثر حملات صهیونیست‌ها به کرانه باختری؛ به‌ویژه قدس شرقی به شهادت رسیدند.

عذرخواهی از ترور شیرین ابوعاقله؛ رژیم صهیونیستی به دنبال چیست؟

کارشناسان مسائل فلسطین اشغالی بر این باورند که یکی از اهداف اصلی دولت نتانیاهو برای حمله به نوار غزه و هدف قرار دادن جنبش جهاد اسلامی، به حاشیه‌بردن اعتراضات به لایحه اصلاحات (کودتا) قضائی است. پس از حضور پرشمار مخالفان این طرح در خیابان‌های اسرائیل؛ نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از کاهش محبوبیت دولت و افزایش اقبال به اپوزیسیون، به‌ویژه شخص بنی‌گانتز بود. حال پس از عملیات «سپر و کمان» در نوار غزه و ترور فرماندهان جهاد اسلامی، این موضوع سبب افزایش محبوبیت راست‌گرایان و بهبود وضعیت این جریان سیاسی در آخرین نظرسنجی‌های رسانه‌های عبری شده است. با آنکه منطق «صدور بحران» می‌تواند سبب اتحاد صهیونیست‌ها شود اما وحشتناک‌تر از جنایت‌های این رژیم در رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مخابره خواهد شد.

پرده آخر؛ شرمساری به رنگ فریب

در حالی که خانواده‌های فلسطینی ساکن نوار غزه مشغول عزاداری برای همسران و فرزندان شهیدشان بودند؛ سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با باز کردن مجدد پرونده شیرین ابوعاقله و عذرخواهی به دلیل «قتل عمد» یک خبرنگار، قصد دارد تا چهره‌ای «انسانی» و «مسئولیت پذیر» از این رژیم در میان رسانه‌های جهان به تصویر بکشد اما واقعیت آن است که تکرار کشتار فلسطینی‌ها و عدم توجه به حقوق ابتدایی آنها در ساختار آپارتایدی رژیم صهیونیستی سبب شده است تا جامعه جهانی به راحتی فریب اظهارات به ظاهر زیبای صهیونیست‌ها را نخورد.

ترور مقامات ارشد سیاسی- نظامی جهاد اسلامی به همراه کودکان و زنان فلسطینی نشان دهنده برنامه‌ریزی تل‌آویو برای تضعیف مقاومت غزه از طریق دنبال کردن سیاست «تفرقه» و «ترور» است. در این کارزار جدید صهیونیست‌ها سعی می‌کنند با استفاده هم‌زمان از ابزارهای نظامی، اطلاعاتی، دیپلماتیک، رسانه‌ای و حتی فرهنگی دستگاه تحلیلی طرف مقابل را دچار اخلال کرده و میزان آسیب‌پذیری اهداف از پیش تعیین شده را افزایش دهد. در برابر چنین راهبردی لازم است تا گروه‌های مقاومت در نوار غزه و کرانه باختری با رصد دقیق تحرکات رژیم، اقدام به بازتعریف ساختارهای آفندی- پدافندی در برابر تهاجم ترکیبی دشمن کنند.

بهره سخن

رژیم صهیونیستی برای افزایش فشارها بر مقاومت غزه، علاوه بر تشدید حملات هوایی و ترور فرماندهان مقاومت، به دنبال خلق چهره‌ای انسانی برای پوشاندن ترور غیرنظامیان در این باریکه کوچک است. در این صحنه‌آرایی یک روز از قتل عمد شیرین ابوعاقله ابراز تأسف می‌کنند و روز دیگر از کاهش محاصره نوار غزه سخن می‌گویند. با این حال روند جاری در فلسطین اشغالی نشان دهنده تشدید تهاجم صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها ساکن کرانه باختری و افزایش حملات فراگیر علیه باریکه غزه است. در عصر انقلاب ارتباطات، هر چه قدر صهیونیست‌ها سعی در گمراه کردن افکار عمومی و رسانه‌ها داشته باشند اما واقعیت جاری در سرزمین‌های اشغالی قابل پنهان کردن نیست و مردم سراسر جهان از آن خبردار خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا