اجتماعیاخباراخبار

ایجاد مراکز هدایت شغلی در ۵۰ دانشگاه کشور

به گزارش آگاهی مصرف، پیمان صالحی امروز (دوشنبه) در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای افزود: در مورد آموزش مهارتی نهادهای مختلف سیاستگذار در کشور وجود دارد و این نهادها باید با هم به هماهنگی و تعامل بهتری برسند.

وی در این همایش در دانشگاه شهید بهشتی به ذکر گزارشی از فعالیت‌های معاونت پژوهشی وزارت علوم پرداخت و گفت: این موضوع در مورد دانشجویان مطرح است که انگیزه‌های فرد از ورود به آموزش عالی چیست؟ شغل، مدرک و موارد دیگر. وظیفه ما در وزارت علوم هم افزایی، جهت دهی و هدایت شغلی افراد به سمت کسب شغلی است که در راستای توانایی، علاقه مندی آنها و اولویت‌های کشور باشد تا در آینده بهتر فعالیت کنند.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به موضوع ایجاد ارتباط درست در آموزش عالی میان دو نظام دانشگاهی و نظام مهارتی اشاره کرد و گفت: ارتباط بین این دو نظام زمانی محقق می‌شود که تمام بازیگران این حوزه را بشناسیم و با استفاده از اهرم‌های قانونی، آنها را با هم هماهنگ کنیم.

وی بر وظیفه قانونی وزارتخانه اشاره کرد و افزود: همه ما باید بدانیم قانون چه وظیفه‌ای برای ما تعیین کرده است و اگر ندانیم، کشور را عقب می‌اندازیم. اینکه موضوع مهارت آموزی و مهارت افزایی یک روز در وزارت علوم، روز دیگر در وزارت کار و سازمان‌های دیگر باشد، موجب پیش نرفتن کار می‌شود، بنابراین ما باید از انشقاق جلوگیری کنیم.

صالحی تاکید کرد: وزارت علوم و سازمان فنی و حرفه‌ای، مسئول آموزش عالی مهارتی هستند. سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش دوره‌های کامل مشخص دارد. اما باید از ظرفیت نهادهای بالادستی مانند شورای عالی اشتغال استفاده کنیم‌.

وی یادآور شد: باید قانون، ظرفیت‌ها و بروندادها را مشخص و نهادها را همگرا کنیم. برای این هدف کنگره ملی آموزش مهارت محور و هدفمند را ۵ تیر با حضور همه نهادهای مسئول و سیاست گذار با هدف نتیجه گیری کلی برگزار می‌کنیم.

دبیر کل شورای عالی عتف ادامه داد: از سال ۱۳۹۹ شورای مهارت افزایی و صلاحیت حرفه‌ای دانش آموختگان وزارت علوم را تشکیل دادیم که رئیس آن، وزیر علوم است و ظرفیت خوبی برای توسعه مهارت‌های آموزش عالی دارد.

وی گفت: اقدام دیگر، تقسیم اولویت‌های مهارت افزایی و صلاحیت حرفه‌ای بین بازیگران است. معاونت آموزشی وزارت علوم، مرکز تحقیقات سیاست علمی و معاونت پژوهشی تقسیم کار کردند تا از موازی کاری جلوگیری شود.

ایجاد مراکز هدایت شغلی در ۵۰ دانشگاه

استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در حوزه مهارت افزایی در ۵۰ دانشگاه کشور مراکز هدایت شغلی تخصصی داریم که وظیفه آنها خدمات کاریابی، بیمه و غیره است. همچنین در سال ۱۴۰۱ حدود ۸ هزار دوره مهارت افزایی برگزار کردیم که ۳۲۸ هزار دانشجو در این دوره‌ها شرکت کردند.

وی ادامه داد: یکی از موارد مهم، مستندسازی است و مدیران باید هر ساله تجربیات خود را ثبت و منتقل کنند.

صالحی در مورد گزارش‌های پایش اشتغال دانش آموختگان نیز گفت: این گزارش‌ها در مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی و معاونت امور دانشجویان با روش شناسی خاصی انجام و دوره‌ای منتشر می‌شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: در کشور کارهای زیادی انجام شده، نظام جامع مهارت بر اساس تحقیقات ما و بر اساس نظام اِطلاعات بازار کار و نظام صلاحیت حرفه‌ای قابل اجراست.

وی تاکید کرد: اما برای تحقق آن باید تقسیم کار ملی بکنیم، اکنون وضعیت اینطور نیست، هر نهادی کار خودش را انجام می‌دهد، باید موازی کاری‌ها را رفع کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا