اجتماعیاخباراخبار

افغانستان رودخانه هیرمند را منحرف می‌کند

به گزارش آگاهی مصرف، سازمان فضایی ایران اعلام کرده که با استفاده از ماهواره خیام و پایش تصاویر آن متوجه شده که حکومت افغانستان مسیر رودخانه هیرمند را منحرف می‌کند.

رودخانه هیرمند یکی از رودهای پرآب افغانستان است که به دریاچه هامون می‌ریزد. اکنون سازمان فضایی ایران اعلام کرده که آب این رود عمداً منحرف شده است.

این سازمان گفته که حکومت افغانستان در برخی از مسیرهای این رود بندهای متعددی ایجاد کرده است و از این طریق مانع رسیدن آب به ایران می‌شود. سازمان فضایی ایران از آمادگی خود برای ارائه اطلاعات و داده‌های مربوط به این مساله به وزارت خارجه خبر داد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران امروز (پنجشنبه) در سفر به چابهار پیرامون حق آبه هیرمند اظهار کرده بود: به حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم، حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را به فوریت بدهند.

وی تأکید کرده بود: اگر کارشناسان ما کمبود آب را تأیید کنند، حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود و این مسأله چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود.

لازم به ذکر است ماهواره ایرانی خیام طی همکاری مشترک با کشور روسیه، به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین فرستاده شده است و اکنون داده‌های آن در زمینه‌های مختلف و هوشمندسازی بخش‌های گوناگون کشور استفاده می‌شود. پیش از این سازمان فضایی با استفاده از رصد داده‌های این ماهواره از بهبود وضعیت آب ورودی به دریاچه ارومیه خبر داده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا