Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4
هیات فنی عربستان مشغول بررسی سازوکارها برای بازگشایی سفارت است - آموزش همگانی
اجتماعیاخباراخبار

هیات فنی عربستان مشغول بررسی سازوکارها برای بازگشایی سفارت است

به گزارش آگاهی مصرف، حسین کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، درباره زمان بندی بازگشایی سفارت‌های ایران و عربستان، اظهار داشت: هیأت فنی عربستان شنبه وارد تهران شده و مشغول بررسی سازوکارهای مناسب برای بازگشایی سفارت عربستان در تهران و سرکنسولگری در مشهد هستند.

وی ادامه داد: به زودی هیأت ایرانی برای انجام مقدمات بازگشایی سفارت به عربستان می‌رود.

کنعانی گفت: برای فعال سازی نمایندگی‌ها نیازمند برخی اقدامات اجرایی هستیم و این اقدامات در حال انجام است و با تکمیل این اقدامات شاهد تبادل سفرای دو کشور هم خواهیم بود و این در چارچوب توافقی است که دو کشور انجام دادند و درباره تعیین سفرا نیز گام‌های ابتدایی انجام و روند اداری در حال انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تاثیر روابط ایران و عربستان بر منطقه گفت: توافقات دوجانبه ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه که با بازخوردهای مثبتی در منطقه و سطح بین‌المللی مواجه بوده است حتماً تاثیرات مثبت و ایجابی در تقویت همکاری برای افزایش صلح، ثبات و امنیت و تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری نه تنها بین دو کشور بلکه کشورهای منطقه خواهد داشت. گمان می‌کنیم بهبود و فضای جدید مناسبات ایران و عربستان علاوه بر ابعاد دوجانبه دارای تاثیرات مثبت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره زمان دقیق باز شدن سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران و عربستان گفت: دو طرف در پکن توافق کردند در روزهای آینده اقدامات اجرایی را برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها فراهم کنند.

کنعانی ادامه داد: براساس آنچه در پکن رخ داد و بیانیه مشترک دو طرف، عملاً روابط رسمی دو کشور برقرار شد و برای فعال سازی روابط و فعالیت سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی دو کشور نیازمند اقدامات اجرایی بودیم و توافق شد سریعاً هیأت‌های دو کشور به سمت کشور مقابل عزیمت کنند و در همین خصوص اکنون هیأت عربستان در ایران حضور دارد و طی دو سه روز آینده هیأت ایران عازم عربستان خواهد شد.

شاهد شکل‌گیری فضای مثبت در روابط ایران و بحرین هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اعزام هیئتی از بحرین به ایران و مناسبات دو کشور گفت: شاهد شکل‌گیری یک فضای مثبت توأم با خوشبینی نسبت به افق‌های جدید روابط دو کشور هستیم.

وی افزود: شاهد عزیمت دو هیئت از ایران به بحرین بودیم. هیئت فنی ایران برای بررسی آخرین وضعیت اماکن دیپلماتیک در بحرین به این کشور سفر کرد و شاهد همکاری بسیار خوب و توأم با حسن‌نیت طرف بحرینی بودیم.

کنعانی گفت: هیئت دوم، هیئت پارلمانی ایران بود که برای شرکت در نشست بین‌المجالس به منامه سفر کرده بود. در چارچوب حضور در این اجلاس فرصت‌هایی برای گفت‌وگوهای دوجانبه پارلمانی ایجاد شده بود که مثبت و توأم با حسن‌نیت بود. باید منتظر ابتکارات و تحولات آتی بین دو کشور باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه روابط ایران و امارات رو به جلو است، خاطر نشان کرد: به‌ویژه بعد از بازگشت سفیر امارات به تهران و ابتکاراتی که صورت گرفت، شاهد ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف بودیم.

کنعانی در خصوص تاثیر توافق ایران و عربستان بر کاهش تنش‌های منطقه‌ای، اظهار داشت: در خصوص توافقات دوجانبه ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دوجانبه همانطور که تا الان شاهد بودیم با بازخوردهای بسیار مثبتی در منطقه مواجه بود و در سطح بین‌المللی هم استقبال خوبی صورت گرفت.

وی ادامه داد: این توافق حتماً تاثیرات مثبت و ایجابی در تقویت همکاری برای افزایش صلح، ثبات و امنیت و همچنین تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری نه تنها میان دو کشور و بلکه میان کشورهای منطقه خواهد داشت و ما گمان می‌کنیم که بهبود و تجدید مناسبات ایران و عربستان علاوه بر ابعاد دو جانبه دارای تاثیرات بسیار مثبت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

نقش چین در توافق میان ایران و عربستان سازنده‌ای بود

کنعانی در خصوص نقش چین در توافق میان ایران و عربستان، گفت: در پرتو اراده سیاسی رهبران دو کشور ایران و عربستان برای اینکه صفحه جدیدی در روابط میان دو کشور باز شود گفتگوهایی پیش از این هم در بغداد و هم در عمان صورت گرفته بود، با نگاه مثبتی که دولت چین داشت برای اینکه از ظرفیت‌های خود برای تکمیل این روند و شکل گیری تحول سازنده جدید در مناسبات ایران و عربستان استفاده نماید، دو کشور ایران و عربستان از این اراده و خواست و اقدام توأم با حسن نیت دولت چین استقبال کردند و با استفاده از حسن میزبانی چین این توافق بسیار مهم انجام شد.

وی افزود: همانطور که قبلاً اعلام شد و در بیانیه مشترک دو کشور هم اشاره شد نقش چین در این رابطه نقش سازنده‌ای بود و محل تقدیر و تشکر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: گمان می‌کنیم این اتفاق اتفاقی است که نه تنها عربستان و ایران بلکه چین و همه کشورهای منطقه از این اقدام منتفع خواهند شد.

کنعانی درباره روابط دوجانبه با عراق، اظهار داشت: در طول ۲۰ سال گذشته در پرتو شکل گیری یک دولت منتخب در عراق، جمهوری اسلامی ایران روابط خود را در شرایط جدید عراق متناسب با نیازهای دو کشور برنامه ریزی کرده و ما به رغم ملاحظاتی که نسبت به عملکرد سوء آمریکا در دوران اشغال عراق داریم و خسارات گسترده‌ای که در عراق به جا گذاشت اما دولت ایران همواره در جهت کمک به تحکیم ثبات امنیت و آرامش در عراق تلاش کرده است.

اتصال شبکه ریلی ایران به عراق

وی افزود: در ارتباط با روابط دوجانبه در سال‌های گذشته سنگ بنای بسیار خوبی بنیانگذاری کردیم. دو کشور از شرکای تجاری تراز اول منطقه‌ای با یکدیگر هستند. سفر وزیر حمل و نقل عراق برای تقویت مناسبات و ارتباطات و ایجاد زیرساخت‌های متناسب با حجم روابط تجاری دو کشور بود. مهمترین موضوعی که می‌توانم در ارتباط با سفر وزیر نقل عراق به تهران اشاره کنم توافق دو کشور برای ایجاد خط ریلی شلمچه بصره است. اتصال شبکه ریلی ایران به عراق نه تنها تامین کننده منافع دو کشور خواهد بود بلکه زمینه اتصال خطوط ریلی ایران به عراق با کشورهای پیرامون از جمله اردن سوریه و ترکیه را فراهم خواهد کرد.‌

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روند از سر گیری روابط دو جانبه با بحرین و امارات، نیز اظهار داشت: در ارتباط با بحرین شاهد شکل گیری یک فضای مثبت همراه با خوشبینی نسبت به روابط دو کشور هستیم. پیش از این شاهد عزیمت دو هیئت از جمهوری اسلامی ایران به بحرین بودیم. یک هیئت فنی برای بررسی اماکن دیپلماتیک ایران در بحرین و یک هیئت پارلمانی که برای شرکت در نشست بین‌المجالس به منامه سفر کرده بود.

کنعانی ادامه داد: در چارچوب حضور در این اجلاس هم فرصت‌هایی برای گفتگوهای دوجانبه پارلمانی میانه طرف بحرینی و هیات پارلمانی ایران مطرح شده بود. در ارتباط با امارات همانطور که مطلع هستید روابط میان جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی روابط روبه جلو است به ویژه بعد از بازگشت سفیر امارات به تهران و ابتکاراتی که صورت گرفت شاهد ارتقاء سطح همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف بودیم.

حضور نظامی آمریکا در سوریه اشغالگرانه است

وی اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی در جغرافیای سوریه را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و نقض قوانین و مقررات بین المللی دانست و تاکید کرد: این اقدام مستوجب واکنش جدی و مسئولانه از سوی سازمان ملل متحد، شورای امنیت و همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد است.

سخنگوی وزارت امور خارجه، حضور نظامی آمریکا در سوریه را اشغالگرانه دانست که هیچ مبنای قانونی ندارد و افزود: اقدامات نظامی آمریکا در سوریه باید فوراً پایان بخشیده شود. در ارتباط با توافق با عربستان در نشست اول پکن اعلام شد که طرفین توافق کردند که به موافقتنامه همکاریهای جامع اقتصادی تجاری و فرهنگی و ورزشی میان دو کشور که در سال ۱۳۷۷ امضا شده بود برگردند. طرفین اعلام کردند که آمادگی دارند زمینه تبادل هیئت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور را در دو بخش دولتی و خصوصی فراهم کنند. مجموعه توافقات انجام شده از همه ظرفیت‌های لازم برای اینکه ما شاهد شکل‌گیری فصل جدیدی از همکاری‌های دو کشور باشیم برخوردار است.

در حال تکمیل…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا