اجتماعیاخباراخبار

کشته شده به دست شقی‌ترین‌های روزگار/ شهدای مبارزه با رژیم اشغالگر

آگاهی مصرف؛ گروه مجله: امروز، صبح سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۹ به تشییع شهیدانی رفتیم که به دست شقی‌ترین‌های روزگار به شهادت رسیده بودند. شهیدان میلاد حیدری و مهداد مهقانی، دو شهیدی بودند که در پی دو حمله رژیم صهیونیستی به مستشاران ایرانی حاضر در سوریه به مقام رفیع شهادت رسیدند و حالا ما حضور آسمانی‌شان را پاس می‌داریم.

به بهانه شهادت پاسدار پرافتخار جهان اسلام شهید «میلاد حیدری» و پاسدار رشید شهید «مهداد مهقانی»، تصمیم گرفتیم تعدادی از شهدای ایرانی که در مبارزه با اسرائیل و توسط این رژیم به شهادت رسیده‌اند را معرفی کنیم.

شهیدان میلاد حیدری و مهداد مهقانی؛ شهادت در حمله اسرائیل به حومه دمشق

سحرگاه جمعه یازدهم فروردین ماه ۱۴۰۲ بود که خبری بهت‌آور در رسانه‌ها منتشر شد. خبری که نشان از جنایت دوباره رژیم صهیونیستی علیه مستشاران ایرانی در سوریه داشت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از انتشار این خبر در بیانیه‌ای نوشت: «مصادف با نهم ماه مبارک رمضان، پاسدار رشید اسلام «میلاد حیدری» از مستشاران رشید نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه، در حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در حوالی دمشق به شهادت رسید».

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با محکومیت سکوت و بی‌عملی مجامع مؤثر جهانی در قبال جنایت‌آفرینی‌ها و تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی و ادامه نقض حاکمیت و تمامیت سرزمینی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل، در این اطلاعیه تأکید کرد: «بی‌تردید رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیستی پاسخ این جنایت را دریافت خواهد کرد».

هنوز چندی از خبر شهادت شهید میلاد حیدری نگذشته بود که زمزمه‌های شهادت هم‌رزم و همراه شهید حیدری، یعنی شهید «مهداد مهقانی» نیز به واقعیت پیوست و رسانه‌ای شد. این دو شهید آخرین شهیدانی بودند که توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. اما اولین‌ها نبودند.

کشته شده به دست شقی‌ترین‌های روزگار/ شهدای مبارزه با رژیم اشغالگر

حاج احمد متوسلیان، کاظم اخوان، سیدمحسن موسوی و تقی رستگار مقدم؛ اسارت یا شهادت؟

احمد متوسلیان از فرماندهان سرشناس سپاه در دفاع مقدس بود که ۱۴ تیر ۱۳۶۱ در کشور لبنان توسط نیروهای وابسته به اسرائیل به همراه همرزمانش ربوده شد و تا امروز خبری از آنها به دست نیامده است. بدون شک بسیاری از شما با حاج احمد متوسلیان آشنا هستید و آوازه او به گوش‌تان خورده است. او که از فرماندهان زبده ایران در جنگ با عراق بود، اواخر خرداد سال ۱۳۶۱ در مأموریتی به همراه هیأتی رسمی از مسؤولان سیاسی نظامی ایران راهی کشور سوریه شد تا راه‌های کمک به نیروهای لبنانی علیه حملات اسرائیل را بررسی کند و به تقویت جبهه علیه رژیم صهیونیستی کمک کند. اما این مأموریت نیمه‌تمام ماند و به دست وابستگان به اسرائیل، ربوده و هنوز از سرنوشت او و یارانش خبری نیست.

از جمله کسانی که به همراه احمد متوسلیان ربوده شدند، دوستانش کاظم اخوان، سیدمحسن موسوی و تقی رستگار مقدم هستند که بیشتر از ۴۰ سال است از آنها هیچ خبری نیست. درباره نحوه ربوده شدن و زندگی و اسارت و شهیدان این افراد اطلاعات ضد و نقیض زیادی وجود دارد که نمی‌توان هیچیک از آن احتمالاً را به قطع قبول کرد. چیزی که مهم است این واقعیت است که رژیم صهیونیستی بیشتر از ۴۰ سال است که هیچ سر نخی از شهادت یا اسارت این افراد بیرون نداده است. همین اتفاق کورسویی از امید را باقی می‌گذارد و احتمال اسارت آنها را هنوز زنده نگه می‌دارد. با این‌همه احتمال شهادت احمد متوسلیان و همراهانش از گزینه‌های بسیار محتمل است.

کشته شده به دست شقی‌ترین‌های روزگار/ شهدای مبارزه با رژیم اشغالگر

۷ شهید ایرانی در حمله اسرائیل به فرودگاه نظامی تیفور

دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۹۷ بود که چندین موشک به فرودگاه نظامی تیفور در استان حمص سوریه شلیک شد که سامانه پدافند هوایی سوریه بعضی از آن‌ها را منهدم کرد اما نتوانست از تمام صدمات این موشک‌ها جلوگیری کند. در مجموع ۸ موشک به پایگاه هوایی تیفور شلیک شد که در پی آن شماری کشته و زخمی شده‌اند. در این حمله هوایی ۷ نفر از مستشاران ایرانی نیز به شهادت رسیدند. دقیقاً فردای این حملات بود که خبر شهادت این شهیدان رسانه‌ای شد:

شهید اکبر زوار جنتی از شهر تبریز

شهید مهدی لطفی نیاسر از شهر قم

شهید سید عمار موسوی از شهر اهواز

شهید مرتضی بصیری پور از شهر بیرجند

شهید مهدی دهقان از شهر کاشان

شهید حامد رضایی از شهر تهران

حجت الله نوچمنی از شهر تهران

کشته شده به دست شقی‌ترین‌های روزگار/ شهدای مبارزه با رژیم اشغالگر

شهید ترور؛ اردشیر حسین‌پور

از جمله بزرگ‌ترین جنایات اسرائیل علیه کشورمان ترور دانشمندان هسته‌ای ماست. اسرائیل نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای مختلف یکی از ماشین‌های ترور محسوب می‌شود. اولین شهید ترور ایران که به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، دانشمند شهید «اردشیر حسین‌پور» است. شهید حسین‌پور متولد ۱ دی ۱۳۴۱ و دانشمند و استادیار دانشگاه و متخصص در الکترومغناطیس بود. شهید حسین‌پور که ۲۶ دی ۱۳۸۵ توسط رژیم صهیونیستی ترور و به شهادت رسید، یکی از دانشمندان برنامه هسته‌ای کشورمان بود. این شهید یکی از غریب‌ترین شهدای ترور ایران محسوب می‌شود؛ چرا که اولین شهید ترور بود و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی برای جلوگیری از درز اطلاعات تا سال‌ها از اعلام شهادت او سر باز می‌زدند.

۱۴ سال بعد بود که مصطفی معین، وزیر وقت علوم دولت خاتمی، ترور حسن‌پور توسط عوامل موساد را تأیید کرد و ترور او با «گاز رادیو اکتیو» را تأیید کرد. همچنین نیویورک‌تایمز مسموم شدن او توسط موساد را تأیید کرد.

اردشیر حسین‌پور از جمله محققان کارخانه فرآوری اورانیوم اصفهان بود؛ یکی از تأسیسات محوری معاونت تولید سوخت سازمان انرژی اتمی ایران که دارای ۶۰ واحد تولیدی و ۱۵۰۰۰ دستگاه تحقیقاتی و تولیدی است؛ بود. بیش از هزار متخصص و تکنیسین در این مرکز که یکی از مراکز محوری در برنامه هسته‌ای ایران است، مشغول به کار هستند.

شهید ترور؛ مجید شهریاری

شهید مجید شهریاری، مدرس دانشگاه و دانشمند هسته‌ای کشورمان متولد ۱۶ آذر ۱۳۴۵ بود. او که دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی امیر کبیر، کارشناسی ارشد مهندسی از دانشگاه صنعتی شریف و دکتری علوم و تکنولوژی هسته‌ای از دانشگاه امیر کبیر بود، ۸ آذر ۱۳۸۹ بود که توسط رژیم صهیونیستی ترور شد. شهریاری استاد دانشگاه شهید بهشتی و از کارکنان سازمان انرژی اتمی ایران بود. درباره خدمات این شهید عزیز به صنعت هسته‌ای کشورمان باید کتاب‌ها نوشت و خواند؛ پس شرح فعالیت‌های گسترده شهید شهریاری در این مقال نمی‌گنجد. توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این شهید به کتاب «استاد» از نشر شهید کاظمی و کتاب «شهید علم» از نشر راه یار مراجعه کنید.

کشته شده به دست شقی‌ترین‌های روزگار/ شهدای مبارزه با رژیم اشغالگر

شهید ترور؛ مصطفی احمدی روشن

شهید مصطفی احمدی روشن معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز بود که در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۰ به دست رژیم صهیونیستی ترور شد. شهید احمدی روشن پس از خروج از منزل در ساعت ۸:۳۰ صبح توسط یک موتورسیکلت سوار با چسباندن یک بمب مغناطیسی C4 در خیابان گل نبی تهران، میدان کتابی، ترور شد. او دانش‌آموخته مقطع کارشناسی رشته مهندسی شیمی در سال ۱۳۸۱ از دانشگاه صنعتی شریف بود. رضا قشقایی فرد نیز که همراه وی بود، بر اثر شدت جراحت درگذشت.

پس از رسانه‌ای شدن این ترور، سخنگوی ارتش اسرائیل در این باره گفت «ما برای این قتل اشکی نمی‌ریزیم». اگرچه بدون اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی مشخص بود که کدام شبه‌دولت تروریستی دست به این اقدام زده است، اما طبق گزارشی که شبکه ان‌پی‌سی یک ماه پس از این حادثه منتشر کرد، مشخص شد که راهبرد عملیات صهیونیست‌ها و اجراکنندگان آن گروهک منافقین بودند.

رونن برگمن نویسنده اسرائیلی در کتاب «برخیز و اول تو بکش» ترور احمدی روشن توسط موساد را تأیید می‌کند. به گفته وی این ترورها به قصد ایجاد رعب و وحشت در میان دانشمندان هسته‌ای ایران انجام شده بودند.

شهید ترور؛ مسعود علی‌محمدی

شهید مسعود علی‌محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران بود. ساعت ۷:۳۰ صبح روز ۲۲ دی ۱۳۸۸ بود که بمبی در قیطریه تهران به خودروی علی‌محمدی در حیاط منزلش متصل شده بود. علی‌محمدی که بدون هیچ محافظ و چتر امنیتی سوار خودروی خود می‌شود و آن را روشن می‌کند، خودرو منفجر شده و به شهادت می‌رسد.

شهید ترور؛ داریوش رضایی‌نژاد

داریوش رضایی‌نژاد متولد ۲۹ بهمن ۱۳۵۵ و دانشجوی دکترای مهندسی برق از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بود که روز یکم مرداد ۱۳۹۰ در مقابل منزلش و در جلوی چشمان همسر و فرزندش به شهادت رسید. اگرچه حیدر مصلحی وزیر اطلاعات ایران در آن مقطع درباره این عملیات تروریستی گفته بود که شهید رضایی‌نژاد در پروژه‌های هسته‌ای فعال نبوده‌است و ربطی به موضوع هسته‌ای ندارد، اما خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از یک مقام خارجی و یکی از بازرسان هسته‌ای سازمان ملل ادعا کرد تحقیق رضایی‌نژاد دربارهٔ سوئیچ‌های ولتاژ بالا بوده که قطعه مهمی در ساخت کلاهک‌های هسته‌ای در سلاح اتمی محسوب می‌شود.

همچنین اشپیگل به نقل از یک مقام اطلاعاتی اسرائیل ترور رضایی‌نژاد را اولین اقدام جدی رئیس جدید موساد، تامیر پاردو، اعلام کرد.

از وی یک دختر به نام آرمیتا به‌جا مانده‌است. برای آشنایی بیشتر با این شهید می‌توانید به کتاب «شهید علم» از نشر راه یار و یا فیلم «هناس» مراجعه کنید.

شهید ترور؛ محسن فخری‌زاده

درباره شهید محسن فخری‌زاده مهابادی بسیار می‌توان سخن گفت. شهید فخری‌زاده فیزیک‌دان هسته‌ای و معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران بود. به اذعان بسیاری از منابع داخلی و داخلی شهید فخری‌زاده از مهم‌ترین چهره‌های صنعت هسته‌ای کشورمان و بسیاری از پیشرفت‌های این صنعت به همت و تلاش او صورت گرفته است.

شهید فخری‌زاده در حالی که ریاست سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی را برعهده داشت، در آذر ۱۳۹۹ به‌وسیلهٔ رژیم صهیونیستی در منطقه آبسرد شهرستان دماوند، با استفاده از اسلحهٔ ماهواره‌ای خودگردان، ترور شد. در مصاحبه تلویزیونی ژوئن ۲۰۲۱، یوسی کوهن، رئیس سابق موساد، نقش اسرائیل در این ترور سیاسی را به صراحت توضیح داد.

همچنین بد نیست بدانید که شهید فخری‌زاده به غیر از نقش فعال و مؤثر در تولید واکسن کرونا، یکی از پنج شخصیت ایرانی بود که نام او یک بار در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریهٔ آمریکایی فارن پالیسی منتشر می‌شود، قید شده بود.

کشته شده به دست شقی‌ترین‌های روزگار/ شهدای مبارزه با رژیم اشغالگر

سیدعلی حسینی؛ شهیدی که هیچ چیز از او نمی‌دانیم!

آخرین شهیدی که به شما معرفی می‌کنیم و در مبارزه با اسرائیل و توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده است، شهید سیدعلی حسینی است. این شهید متولد یکم بهمن ماه ۱۳۴۱ و از سربازان گمنام امام زمان (عج) بود که پس از نفوذ به لایه‌های حساس در سرویس جاسوسی اسرائیل، در یکی از کشورهای اطراف شناسایی و توسط موساد سر بریده شد. درباره این شهید هنوز که هنوز است اطلاعات زیادی منتشر نشده است، که احتمالاً دلیل آن اهمیت بسیار زیاد مأموریت شهید حسینی در سفر آخر است. با وجود اینکه سیدعلی حسینی سال‌ها در یکی از حساس‌ترین مناطق خاورمیانه و در کنار شقی‌ترین افراد زندگی مخفیانه داشت و کارهای بزرگ و البته شگرفی انجام داد، تا سال‌ها به نفوذ خود در بدنه اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی رخنه کرد و اطلاعات مهمی به دست آورد.

این شهید در تاریخ بیست و سوم دی ماه ۱۳۹۲ به شهادت رسیده و مزار او در قطعه ۲۶ بهشت زهرای تهران است. مزاری که برای محل شهادت از کلمه «بلاد کفر» استفاده شده است!

امیدواریم به زودی درباره این شهید بیش از پیش صحبت شده و زندگی سراسر جهاد و مبارزه او به مردم معرفی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا