اخباراخبار

دانستنی پوست و مو/ علت شوره سر چیست؟ – پایگاه خبری دانستنی آنلاین

۱٫ قارچ پوست سر دارید

برخلاف باورهای رایج، شوره سر ناشی از خشکی پوست نیست. عامل اصلی این مشکل مخمری به نام «مالاسزیا» است. این مخمر از روغن‌های طبیعی بدن تغذیه می‌کند و به همین دلیل افرادی که پوست سر چربی دارند بیشتر در معرض شوره سر قرار می‌گیرند.

به گفته متخصصان پوست و مو، برخی افراد روغن مورد علاقه این مخمرها را بیشتر تولید می‌کنند و به همین دلیل سرشان بیشتر شوره می‌زند. خوشبختانه بیشتر موارد شوره سر نیازی به درمان خاصی ندارند و با خوددرمانی از بین می‌روند. به همین دلیل توصیه می‌شود از درمان‌های خانگی مانند انواع ماسک‌های مو و همچنین شامپوهای ضدشوره غافل نباشید. معمولا این شامپوها در عرض حدود دو هفته تاثیر گذاشته و شوره‌ها را از بین می‌برند.

علت شوره سر چیست؟

۲٫ استرس دارید

اگر هر روز چشم‌تان به جمال شوره‌ها روشن می‌شود می‌تواند علامت این باشد که نیاز به آرامش بیشتری دارید. استرس می‌تواند هر نوع مشکل پوستی را تشدید کند. استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و می‌تواند باعث بروز یا تشدید شوره سر شود.

علاوه‌براین استرس یک چرخه معیوب در خارش پوست سر ایجاد می‌کند. به این ترتیب که هر چه بیمار پوست سرش را بیشتر بخاراند، خارش آن نیز بیشتر می‌شود. بنابراین شوره نیز بیشتر و بیشتر می‌شود. برای کسب آرامش روحی‌تان یوگا را امتحان کنید. پیاده‌روی روزانه یا تنفس عمیق نیز موثر است.

۳٫ موها را به اندازه کافی آبکشی نمی‌کنید

برخی افراد می‌گویند شست‌وشوی مداوم موها می‌تواند روغن طبیعی و مورد نیاز موها را از بین ببرد. البته این چربی‌ها می‌توانند برای شوره‌ها منبع تغذیه مناسبی باشند. زمانی که روغن، سبوم یا تعریق زیادی روی پوست سر جمع می‌شود شوره‌ها نیز سر و کله‌شان پیدا می‌شود.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند شامپوهای حاوی روغن درخت چای برای مقابله و از بین بردن شوره موثر هستند. مهمتر اینکه بعد از شامپو زدن حتما موهایتان را به خوبی آبکشی کنید. یادتان باشد که بقایای کف و شامپو می‌تواند زمینه را برای رشد مخمر مالاسزیا فراهم کند.

علت شوره سر چیست؟

۴٫ تغذیه ناسالمی دارید

بر کسی پوشیده نیست برای داشتن پوست و موی سالم باید بدن سالمی داشت. البته قصد نداریم بگوییم که تغذیه ناسالم عامل بروز شوره سر است اما به عقیده متخصصان برخی مواد غذایی زمینه را برای تشدید شوره سر به‌خصوص در افرادی که بیشتر قربانی این مشکل هستند، فراهم می‌کند.

توصیه می‌کنیم که مصرف اسیدهای چرب اشباع‌نشده را در برنامه غذایی خود بگنجانید. آووکادو، آجیل‌ها و زیتون جزو منابع خوب این اسیدهای چرب هستند. فراموش نکنید کمبود ویتامین B می‌تواند باعث تشدید علائم این مشکل شود. بهتر است مواد غذایی حاوی این ویتامین مانند برنج، تخم‌مرغ و موز بیشتری مصرف کنید.

 

علت شوره سر چیست؟

۵٫ در استفاده از محصولات مربوط به مو زیاده‌روی می‌کنید

استفاده زیاد از محصولات مربوط به مو باعث تشدید وضعیت شوره سر می‌شود. مخمرهای عامل شوره سر از چربی‌ها تغذیه می‌کنند و تکثیر می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود تا حد امکان از محصولاتی مانند ژل یا موس مو و غیره استفاده نکنید. این محصولات روی موها و پوست سر تجمع کرده و باعث چرب شدن آنها و تشدید شوره می‌شوند./سلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا