Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4
روش نگهداری موادغذایی - آموزش همگانی
مواد غذایی

روش نگهداری موادغذایی

الف ) نگهداری میوه ها وسبزیجات :

میوه ها و سبزیجات خود را با توجه به نکات زیر، تا مدتی به خوبی نگهداری کنید، بدون این که خراب شوند.

1- شما می توانید کاهو را داخل روزنامه بپیچید و در داخل کیسه فریزرگذاشته، داخل یخچال قرار دهید. هفته ها به همین صورت کاهو تازه می ماند.

2- تمام میوه ها داخل روزنامه برای مدت طولانی تازه می ماند(انگور- سیب- گلابی و…).

3- خیار را می توانید بشویید. سپس آن را کاملاً خشک کنید. داخل ظرف در بسته قرار داده، داخل یخچال بگذارید. برای مدت طولانی تازه می ماند.

4- سبزی خوردن را هم می توان مانند خیار نگهداری کرد و همچنین داخل پارچه درون یخچال هم تازه می ماند. خشک کردن و نگهداری سبزیجات :

5 – بیشتر خانم ها سبزی ها را به صورت خشک استفاده می کنند . باید در نظر داشته باشید که سبزی ها را حتماً در سایه خشک کنید تا تغییر رنگ ندهند . در ضمن سبزی های خشک را نباید بیشتر از شش ماه نگهداری کرد . زیرا کهنه می شوند و خاصیت خود را ز دست می دهند .

نگهداری سیب زمینی :

1- چند عدد سیب درختی لابه لای سیب زمینی ها بریزید ، سیب زمینی ها تازه می ماند .

2- می توانید روی سیب زمینی ها را با پارچه ی مشکی بپوشانید تا مانع رسیدن نور به آن ها شود . با این روش نیز سیب زمینی ها تازه می ماند .

نگهداری غوره :

اگر غوره تازه دوست دارید می توانید غوره را از خوشه جدا کنید آن را داخل ظرف ریخته و روی آن آبغوره بریزید؛ البته باید توجه داشته باشید که حتماٌ داخل یخچال نگهداری کنید . به این روش غوره غوره می گویند .

نگهداری رطب :

اگر از جمله ی کسانی هستید که رطب را بیشتر از خرما دوست دارید ، برای نگهداری و ذخیره ی رطب، آن را داخل ظرف در بسته ریخته و داخل فریزر بگذارید ، هم تازه می ماند هم این که یخ نمی بندد و همیشه می توانید رطب تازه داشته باشید .

نگهداری زرشک :

برای نگهداری زرشک آن را داخل فریزر قرار دهید هم تازه می ماند و هم یخ نمی بندد .

نگهداری هویج :

برای نگهداری هویج و چغندر آن ها را داخل صندوق ریخته و روی آن شن نرم بریزید بطوری که به هم نچسبند و از هم فاصله داشته باشند .

ب ) مواد غذایی:

نگهداری آرد :

آرد را باید در جای خشک و تاریک نگهداری کنید تا از خراب شدن آن جلوگیری شود .

نگهداری روغن :

برای نگهداری روغن از ظروف شیشه ای استفاده نکنید . ظروف سفالی یا لعابی برای این کار مناسب تر است . اگر خواستید از ظروف شیشه ای استفاده کنید از شیشه ای استفاده کنید که رنگ آن تیره و کدر باشد .

نگهداری چای عطری :

اگر در خانه از چای عطری استفاده می کنید برای این که بعد از مدتی چای ، عطر خود را از دست ندهد، چای را داخل ظرف در بسته نگهداری کنید و اگر از خود پاکت چای استفاده می کنید ، پاکت چای را داخل کیسه ی پلاستیکی قرار دهید و در کیسه را محکم گره بزنید ، تا عطر آن تا آخر باقی بماند .

نگهداری نان :

1- اگر داخل کیسه ی نان یک پر ساقه کرفس بگذارید نان مدت بیشتری تازه می ماند .

2- می توانید نان ها را داخل پلاستیک فریزر قرار داده و داخل فریزر نگهداری کنید . در موقع لزوم نان ها را از فریزر خارج کرده و داخل سینی با حرارت کم ، گرم کنید .

نگهداری حبوبات :

1- لابه لای حبوبات چند برگ از درخت گردو قرار دهید .

2- حبوبات را با نمک فراوان مخلوط کنید .

3- حبوبات را داخل فریزر نگهداری کنید .

4- می توانید حبوبات را فقط یک جوش داده ( آب را جوش آورده حبوبات را داخل آب جوش بریزید تا یک جوش بخورد ) داخل آبکش ریخته، آن را خشک کنید. به هیچ عنوان دچار آسیب دیدگی نمی شوند (روش قدیمی ها)

نگهداری کیک:

اگر قسمتی از کیک معمولی را خورده اید و بقیه ی آن را می خواهید نگهداری کنید؛ یک تکه نان را آب بزنید و روی کیک قرار دهید . و آن را در جعبه بگذارید و در یخچال قرار دهید . رطوبت نان سبب می شود کیک تازه بماند . در صورتی که کیک شما میوه ای است چند قاچ سیب کنار آن بگذارید و داخل یخچال قرار دهید .

روش نگهداری کیک خامه ای :

کیک خامه ای را داخل جعبه ی کیک قرار دهید سپس جعبه را داخل کیسه پلاستیکی گذاشته، در آن را محکم ببندید و در یخچال قرار دهید . کیک خامه ای درون فریزر نیز تازه می ماند .

روش نگهداری بیسکویت :

اگر می خواهید بیسکویت شما ترد و شکننده باشد و صدای مخصوص خود را داشته باشد . چند حبه قند داخل جعبه بیسکویت بیندازید . در ضمن هرگز بیسکویت را قوطی یا پاکت پلاستیکی قرار ندهید .

نگهداری پنیر :

برای جلوگیری از خشک شدن پنیر ، دستمالی را که با سرکه مرطوب کرده اید، دور پنیر بپیچید.

نگهداری دانه ذرت :

دانه ذرت را در داخل فریزر نگهداری کنید . با این کار از چروک شدن ذرت جلوگیری می شود. قبل از این که دانه های ذرت را بو بدهید، کمی آب سرد روی آن بریزید

نگهداری کشک :

برای نگهداری کشک ساییده می توانید کشک ها را داخل قالب جا یخی ریخته و داخل فریزر بگذارید، تا یخ ببندد سپس آن ها را از قالب جدا کرده داخل کیسه فریزر ریخته و داخل فریزر نگهداری کنید و در موقع لزوم از آن استفاده کنید .

نگهداری آبلیمو در یخچال :

اگر شیشه آبلیمو را در یخچال می گذارید، حتماً در آن را ببندید چون باعث می شود عمر یخچال کوتاه شود .

نگهداری قارچ :

قارچ را نباید شست بلکه باید آن را داخل پاکت کاغذی بسته بندی و در فریزر نگهداری کنید؛ اگر قارچ را داخل کیسه پلاستیک بگذارید، خراب می شود

منبع:

http://www.beytoote.com

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا