زندگی شهری

موانع شادی عید

تصویر ذهنی رایج از تعطیلات نوروزی، تصویری است شاد که در آن، اعضای خانواده دور هم نشسته اند، می گویند و می خندند، تخمه می شکنند و شیرینی می خورند، عیدی می دهند و عیدی می گیرند… اما این تصویر، همگانی نیست.
تعطیلات نوروز برای بعضی ها تصویری کاملاً متفاوت دارد؛ تصویری ناشاد و ناخوشایند. عید،عده ای از مردم را نه تنها شاد نمی کند؛ که ناشاد و افسرده خو هم می کند.
برخی از تدارکات تنش زای عید، بعضی از توقعات نابجا، پاره ای از الگوهای رسانه ای غلط درکنار حجمی از مشکلات اقتصادی و مسائل مربوط به تغییر سبک زندگی می تواند شیرینی تعطیلات عید را به کام بعضی ها تلخ کند.

پرسش اصلی این است که برای تبدیل این تلخی ناخوشایند به آن شیرینی خوشایند، چه باید کرد؟
موانع شادی عید
موانع شادی عید، همان عواملی هستند که نمی گذارند از تعطیلا تمان لذت ببریم. آشنایی بیشتر و دقیق تر با این عوامل می تواند کمکمان کند که به برخی از آن ها دوباره فکر کنیم و برای مقابله با آن ها چاره ای بیندیشیم. برخی از مهم ترین «موانع شادی عید » عبارتند از:
1. تدارکات تنش زا: ورود به تعطیلات نوروزی، تدارکات و تمهیداتی می خواهد که اگر خوب مدیریت نشود، لااقل برای بعضی ها می تواند ناخوشایند و تنش زا باشد؛ از خانه تکانی و خرید شب عید گرفته تا انجام هماهنگی های لازم برای سفر های نوروزی و آمادگی برای پذیرایی از مهمانان و…

2. توقعات نابجا: بعضی ها در حوالی تعطیلات عید انگار واقع بینی خود را از دست می دهند. ناگهان تصمیم می گیرند تعطیلات شان را کامل و بی نقص بگذرانند و از آن، ایامی رؤیایی بسازند، در حالی که نه تنها عوایدشان در این ایام زیاد نشده، بلکه مخارج شان هم دوچندان شده است. اگر واقع بین نباشیم و بخواهیم در شرایطی نامساعد، تعطیلا تمان را کامل و بی نقص برگزار کنیم، استرس به سرا غمان می آید و نمی گذارد از تعطیلا ت لذت ببریم و شاد باشیم.

3. الگوهای رسانه ای: رسانه ها، بخصوص تلویزیون، گاهی نا خواسته و نادانسته الگوهایی را برای گذراندن تعطیلات ترویج می کنند که شاید برای خیلی از ما عملی نباشد؛ خانه های شیک و آن چنانی، لباس های گران قیمت، خودروهای مدل بالا، مسافرت های پرخرج، هدایای کلان، پذیرایی های آن چنانی، رستوران ها و هتل های لوکس و خیلی چیزهای دیگر. همه این ها می تواند ما را دچار بحران کند و وادارمان کند که بیش از حد توانمان تلاش کنیم تا آن الگوی رسانه ای را حداقل برای این چند روز هم که شده، به خانه و زندگیمان تزریق کنیم.

4. تغییر سبک زندگی: در ایام عید، خیلی ها از سبک زندگی معمول خودشان فاصله می گیرند؛ شب ها بیشتر بیدار می مانند، صبح ها دیرتر بیدار می شوند، بیشتر غذا می خورند، تعداد و حجم میان وعده هایشان بیشتر می شود، تنقلات بیشتری به رژیم غذایی شان وارد می شود، زمان بیشتری را پای تلویزیون می گذرانند و تحرکشان به حداقل می رسد. همه این ها به خستگی و کسالت منجر می شود و نتیجه این خستگی و کسالت قطعاً شادی نیست.
5. مشکلات مالی: تعطیلات نوروز خرج دارد. خرید لباس و میوه و شیرینی و آجیل عید به کنار؛ خیلی ها می خواهند در این ایام وسیله ای به وسایل موجود زندگی شان اضافه کنند یا کهنه ها را تبدیل به احسن کنند و مسافرتی آن چنانی بروند… همه این ها یعنی خرج روی خرج؛ خرجی که اگر واقع بینانه و متناسب با سطح اقتصادی زندگی نباشد، تنش زا می شود و شیرینی تعطیلات را به کاممان تلخ می کند.

6. فراغت از کار: در روزهای غیرتعطیل، انسان آنقدر گرفتاری و مشغله کاری دارد که کمتر فرصت پیدا می کند به مشکلات خود فکر کند. دیگر وقت ندارد به یاد ناکامی های گذشته بیفتد و به اصطلاح برای خودش غم و غصه بتراشد. اما در تعطیلات بلندمدتی مانند تعطیلات عید، وقتی گرفتاری های معمول زندگی وجود ندارد که حواس ما را پرت کند، تمرکزمان روی غم و غصه هایمان بیشتر می شود.

7. عد م آرامش درحضوردیگران: بعضی ها در طول سال تماس چندانی با افراد فامیل یا حتی اعضای خانواده خود ندارند؛ مثلاً در یک شهر دور یا در یک کشور دیگر زندگی می کنند. عده معدودی هم هستند که حضور ناگهانی در جمع فامیل و خانواده برایشان لذت بخش نیست و آن ها را دچار تنش می کند. استرس این افراد طی این دیدو بازدیدها بیشترمی شود و این استرس، آن ها را هل می دهد به سمت ناشادی و تغییرات خلقی.

بهترین برخورد با موانع شادی عید
برای آن که در دام موانع شادی عید نیفتیم و به بهترین شکل بتوانیم این موانع را از میان برداریم، توصیه های زیر می توانند گرهگشا باشند:
1) برنامه ریزی: برای تعطیلات عید، برنامه ریزی کنید و توقعاتتان را واقع بینانه مشخص کنید. اولویت بندی را فراموش نکنید و خواسته هایتان را متناسب با شرایط مالی تان بچینید. اگر تنها هستید، ترجیحاً در برنامه های جمعی شرکت کنید و تنها نمانید. داوطلب کمک به نیازمندان شوید. این کار، هم تنهایی تان را رفع می کند، هم حس خوبی به شما می دهد. حضور در فعالیتهای خیرخواهانه و کمک به نیازمندان می تواند رضایت باطنی به دنبال داشته باشد.

2) واقع بینی: خیلی از خانم های امروزی شاغلند و آنچه درباره آماده سازی خانه و تدارک این ایام آموخته اند، از آموزه های مادرانشان بوده است. اما مادران همین زنان شاغل امروزی، اکثراً خانه دار بوده اند و فرصت و انرژی کافی برای چنان تدارکی داشته اند. خانم های شاغل طبیعتاً نمی توانند به اندازه آن ها برای خانه تکانی و خرید و پذیرایی وقت بگذارند. پس سطح توقع خود را نسبت به تدارک مراسم عید تعدیل کنید. در مورد آنچه می توانید در این ایام انجام بدهید، واقع بین باشید و طبق برنامه و بودجه بندیتان پیش بروید. قرار نیست در این ایام، همه چیز کامل باشد و به بهترین شکل ممکن برگزار شود. اگر بعضی از مراسم و تدارکات آن برایتان طاقت فرسا یا ازحوصله تان خارج بود، می توانید آن ها را حذف یا تعدیل کنید.

3) خود مراقبتی: مراقب سبک زندگی تان باشید. نگذارید سبک و سیاقی که قبلاً داشته اید، زیاد دچار تغییر شود. از پرخوری پرهیز کنید و از خوردنی های متنوع این ایام در حد اعتدال لذت ببرید. شب ها زیاد بیدار نمانید و خواب و استراحت کافی را فراموش نکنید. ورزش، مخصوصاً پیاده روی را از قلم نیندازید و مطمئن باشید که رعایت همین توصیه های ساده می تواند از ابتلایتان به بیماری های شایع این ایام جلوگیری کند.

4) مدیریت زمان: برای خودتان وقت بگذارید. لازم نیست تمام وقتتان را صرف مراسم و مهمان های نوروزی کنید. در برنامه ریزی برای دید و بازدیدها منطقی باشید. اگر روزی شرایط جوی مناسب نیست یا کسالت دارید یا خسته اید؛ در برنامه آن روزتان تجدید نظر کنید. فلسفه و روح عید را از یاد نبرید؛ باخبر شدن از حال آشنایان، بازسازی روابط از دست رفته، شروعی مجدد برای زندگی سالم و موفق و… این ها را به خاطر داشته باشید و توقعتان را در رابطه با مراسم و دیدوبازدیدها تعدیل کنید.

5) تنش زدایی: یادتان باشد که تنها نیستید. کارها را یک تنه انجام ندهید. مسئولیت ها را تقسیم کنید و هرازگاهی کمک بخواهید. خرید عید، خانه تکانی و تهیه و تنظیم عیدی های نقدی و غیرنقدی، مستلزم مشورت است. این طوری فشار کمتری به شما وارد می شود. اگر دچار استرس هستید، بهتر است اعضای خانواده تان هم این موضوع را بدانند. آنچه را نیاز دارید، بی پرده به آنان بگویید و این کار را با گوشه و کنایه انجام ندهید. مطمئن باشید وقتی آن ها هم از مشکل شما باخبر شوند، استرس تان راحت تر برطرف می شود و اعتماد به نفس آن ها هم تقویت می شود.

6) مثبت اندیشی: تعطیلاتتان را ترجیحاً با کسانی بگذرانید که روحیه حمایت کننده دارند و منفی باف نیستند. سعی کنید در دیدوبازدیدها هم دوستانی جدید پیدا کنید. این روزها فرصت خوبیست تا از کسانی که مدت هاست از آن ها بی خبرید، سراغی بگیرید. در گذشته زندگی نکنید و درباره آینده تان هم مثبت اندیش باشید.

هدیه ای به نشانه دوستی
ریچارد باخ، خلبان و نویسنده مشهور آمریکایی، می گوید: «هر هدیه ای که از یک دوست می گیرید، آرزویی است برای خوشحال کردن شما. » هدیه گرفتن همیشه خوب و خوشایند است و گاهی اوقات، خوب تر و خوشایندتر. یکی از آن اوقات، همین ایام است؛ در آستانه نو شدن سال و در روزهای نخستین سال جدید که داریم با خاطرات خوب و بد سال پیش وداع می کنیم و انرژی می گیریم برای آغاز یک سال نو و کامیاب، هدیه ما به دوستمان نشان می دهد که به او ارادت و علاقه داریم و در ضمن به او نشان می دهد که ما از او در ذهن خودمان چه شخصیتی ساخته ایم و به قول باخ، برای او چه آرزوهای خوبی داریم. اگر چنین قصدی دارید، از توصیه های زیر غافل نشوید:
بودجه: هم بودجه خودتان را برای خرید هدیه مشخص کنید، هم به بودجه طرف مقابلتان فکر کنید. به هر حال، بیشتر ما ایرانی ها معتقدیم که «هر رفتی، آمدی دارد » و در مقابل هر هدیه ای که می دهیم، بعدها احتمالاً هدیه ای از دوستمان می گیریم. پس چه لزومی دارد برای کسی هدیه ای آن چنان گران تهیه کنید و او را در وضعیتی قرار دهید که مجبور شود برای شما هدیه ای سنگین تهیه کند، درحالی که چنین بودجه ای در اختیار ندارد؟

نیاز: اگر با دوستی که می خواهید برایش هدیه تهیه کنید خیلی صمیمی هستید، ترجیحاً از خودش بپرسید چه وسیله ای بیشتر نیاز دارد و خیلی به فکر غافلگیر کردنش نباشید.

زمان: این فکر را که چند ساعت مانده به مراسمی یا رفتن به خانه کسی می توانید هدیه ای مناسب برایش تهیه کنید از سرتان بیرون کنید؛ چرا که معمولاً هدیه یک دوست، آرزویی است برای خوشحال کردن. شما مجبور می شوید از سر عجله، هدیه ای نه چندان مناسب تهیه کنید و احتمالاً هزینه بیشتری هم بپردازید؛ چون وقتش را ندارید که از قیمت واقعی کالا باخبر شوید.

میزبان های خوب برای مهمان های خوب
عید که می آید، بازار مهمانی رفتن گرم می شود و خیلی از اقوام و آشنایانی که در طول سال فرصت و فراغتی برای دیدنشان نداشته ایم، به خانه ما می آیند یا به خانه شان می رویم. در تعطیلات عید گاهی میزبان می شویم، گاهی میهمان. رعایت حداقل های زیرمی تواند ما را به میزبان ها و مهمان های بهتری تبدیل کند:
خوشرویی:شرط اول میزبانی، خوشرویی است. در یک مهمانی ممکن است حوادث پیشبینی نشده بسیاری رخ بدهد. در چنین شرایطی، هرگز اجازه ندهید مهمانتان درخجالت و شرمندگی بماند. زود عادی سازی کنید و صحبت را به سمت و سوی دیگری بکشید یا از در خنده و شوخی وارد شوید و بگذارید همه حاضرین به آسانی از کنار ماجرا بگذرند.

مراعات کودکان: معمولاً در مهمانی بزرگترها، بچه ها مظلوم واقع می شوند. میزبان خوب به بچه های مهمانان هم فکر می کند. کودکان را می توانید با
روش هایی آسان و ارزان سرگرم کنید؛ مثلاً می توانید چند بازی گروهی تدارک ببینید و از بچه های حاضر در مهمانی بخواهید با نظارت خودتان در آن شرکت کنند و در پایان هم به آن ها جایزه بدهید. اگر خوراکی های مورد علاقه بچه های میهمانتان را هم بشناسید،که چه بهتر. می توانید راحت تر خوشحالشان کنید.

هماهنگی: پیش از این که به قصد مهمانی از منزل خارج شوید، تلفن بزنید و از حضور میزبان در منزل و از آمادگیش برای پذیرایی اطمینان حاصل کنید. شاید مهمانان زیادی در منزل میزبان حضور داشته باشند و او موقع پذیرایی به زحمت بیفتد.
وقت شناسی: برای وقت و برنامه ریزی میزبان احترام قایل شوید. اگر قرار گذاشته اید زمان معینی به منزل میزبان بروید، دیر نکنید. در روزهای شلوغ عید، هر خانواده ای برای خودش برنامه ریزی فشرده ای دارد و تأخیر شما ممکن است برنامه یک جمع را مختل کند. در مهمانی هم گهگاه نگاهی به ساعتتان بیندازید. گاهی میزبان قرار است صبح روز بعد، برود سر کار یا برنامه مسافرتی در پیش داشته باشد و به خاطر رودربایستی با شما حسابی به زحمت بیفتد.

موقعیت شناسی: وقتی دور هم نشسته اید، احتمال این که بحث های متنوعی درباره مسائل اجتماعی، سیاسی، شخصی و… پیش بیاید، زیاد است. فراموش نکنید که دید و بازدید عید جای بحث و جدل نیست. به یک گپ خودمانی بسنده کنید و مجلس مهمانی را به میدان جنگ تبدیل نکنید. از این فرصت برای تازه کردن دیدارها و لذت بردن از مصاحبت همدیگر استفاده کنید و خودتان و طرافیان تان را با بحثهای آن چنانی خسته نکنید.

پذیرایی: در دید و بازدیدهای نوروزی، ترجیحاً از خیر شیرینی ها بگذرید و به میوه ها که سالم تر و سودمندترند، بسنده کنید. اما اگر به هر دلیلی خواستید شیرینی بخرید؛ ترجیحاً بروید سراغ شیرینی های خشک و کوچک. شیرینی های تر اصلاً مناسب این ایام نیستند چون ممکن است ساعت ها روی میز پذیرایی بمانند و فاسد شوند. چای هم اگرچه نوشیدنی مناسبی برای پذیرایی از مهمانان نوروزی است، ولی بهتر است در استکان های کوچک و کمرباریک ریخته شود تا مهمانانی که قرار است به منازل دیگران نیز بروند، به زحمت نیفتند. درباره آجیل هم باید گفت که اگرچه مغزها منبع سرشاری از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها هستند؛ اما به هرحال پرکالریند و زیاده روی در مصرف آن ها با خطر چاقی همراه است. پس بهتراست به جای اصرار به مهمانان برای خوردن شیرینی و آجیل، محبت و مهمان نوازیتان را با گفتگوهای گرم و مناسب نشان دهید.

منبع مطالب:

http://iec.behdasht.gov.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا