زندگی شهری

توصیه هایی در حراست از محیط زیست در روز طبیعت

احترام به محیط زیست ، احترام به خالق یکتا و احترام به زندگی است و تخریب محیط زیست خیانت در امانت و ظلم به نسل های آینده است . خانواده های ایرانی در روزطبیعت و همزمان با پایان تعطیلات نوروزی به عنوان یکی از آداب نوروزی با تهیه غذاهای محلی و انواع خوراکی و همراه داشتن تنقلات و یا آجیل ها و میوه های اضافی عید ، صبح زود از خانه های خود خارج و به مناطق سرسبز ، روستاها ، جنگل ها، مراتع و دشت و دمن می روند تا در کنار یکدیگر و فامیل و خانواده های خود روز با طراوتی با شوخی و بازی کردن ، دویدن ، تاب خوردن ، ورزش های بومی و محلی و گره زدن سبزه سپری نمایند.

زندگی انسان وابسته به محیط زیست  است و آسیب به محیط زیست ، آسیب به حیات بشری است و درواقع می توان گفت محیط زیست می تواند بدون انسان زنده بماند اما انسان بدون محیط زیست؛ نه.

برای حفظ و پاسداشت طبیعت ، احساسات پاک انسانی کفایت نمی کند و نیاز به عمل دارد. نیک پنداری با نیک رفتاری شکوفا می شود. فرهنگ احترام به طبیعت را باید از کودکی آموخت و در بزرگسالی به کوچک ترها آموزش داد.

فرهنگ محیط زیست یعنی نحوه برخورد انسان با محیط زیست . انسان ها همواره با محیط زیست در تعامل هستند . هم انسان به محیط زیست تأثیر می گذارد و هم محیط زیست از انسان ها تأثیر می پذیرد؛ ولی اشکال اساسی اینجاست که محیط زیست یک طرفه بخشنده است و انسان نیز یک طرفه آسیب رسان و مضر برای طبیعت. فرهنگ محیط زیست یک پیام مهم دارد که تعامل باید دو طرفه باشد هم انسان از محیط زیست بهره ببرد و هم محیط زیست از انسان آسیب و صدمه نبیند و انسان رفتار خود را با محیط زیست هماهنگ نماید. نتیجه این ارتباط و تعامل سازنده در نهایت به نفع انسان و نسل های آینده است.

در روز طبیعت توصیه های زیر را برای حفظ منابع طبیعی که ثروتی همگانی است، رعایت کنیم:

1.رها سازی ماهیان قرمز در آب های جاری و رودخانه علاوه بر انتقال بیماری های احتمالی به آبزیان بومی باعث تغییرات اکولوژیک در این آب ها می شود و در دراز مدت تأثیرات نا مطلوبی به آبزیان بومی منطقه دارد که این خسارات می تواند پرهزینه و پیامدهای ناشی از آن غیر ممکن باشد. پس رها کردن ماهی قرمز در اکوسیستم های طبیعی مخرب وآسیب رسان به طبیعت است.

2.یادمان باشد که در روز سیزده بدر، طبیعت میزبان و انسان ها مهمان هستند. پس؛ از شکار حیوانات و چیدن گل ها و گیاهان در این روز پرهیز نماییم و به جای آسیب رساندن به آن ها، از دیدن آن ها در این روز لذت ببریم.

3.از ریختن زباله در محل های اطراق بویژه اطراف چشمه ها و مسیر رودخانه ها ، جنگل ها و بوستان ها و در کنار جاده ها بویژه کیسه های پلاستیکی که سالیان سال در طبیعت باقی می مانند و دیرتر تجزیه می شوند، خودداری نماییم.

4.به کودکان یاد بدهیم که درختان ریه های تنفسی زمین هستند و بدون آن ها حیات روی زمین رو به نابودی است؛ لذا شاخ و برگ درختان را قطع نکنند و یا زیر درختان آتش درست نکنند و و حتی الامکان از زغال به جای آتش زدن چوب و برگ درختان، استفاده نمایند.

5.از آب رودخانه ها و قنات های رو باز به دلیل آلودگی میکروبی ، انگلی برای شستن ظروف و یا سبزی و آشامیدن استفاده نشود و به جای آن ها با خود  ظرف آب مطمئن داشته باشیم و یا از آب های معدنی  استفاده نماییم . اگر مجبور به استفاده از آب هستیم، حتماً به مدت 5 الی 20 دقیقه بجوشانیم.

6.فراموش نکنیم روز طبیعت یعنی احترام به طبیعت؛ پس هنگام عزیمت به خارج از شهر و دشت و دمن با خود کیسه زباله محکم به همراه داشته باشیم و زباله ها را در پایان روز در طبیعت رها نکنیم و به محل های جمع آوری زباله شهر و روستا منتقل نماییم.

7.کنسرو لوبیا و ماهی قبل از مصرف 20 دقیقه در آب جوش حرارت داده شود و از خرید کنسروهای باد کرده که فرو رفته و زنگ زده و تاریخ گذشته هستند، خودداری نماییم.

8.با توجه به فصل گلدهی گیاهان ، محل برپا کردن چادر و اسکان خود را در محلی انتخاب کنید که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری نمایید.

9.از خرید لواشک و ماست کیلویی و دوغ کیلویی به صورت فله و از دست فروشان جداً خودداری نمایید و حتی الامکان از لبنیات پاستوریزه شده استفاده نمایید.

10.جهت خرید گوشت ، مرغ و ماهی که معمولاً در این روز بیشتر خرید می شود، به مراکز مجاز و دارای پروانه مراجعه نمایید و از خرید گوشت غیرمجاز و کشتار غیرمجاز خودداری نمایید.

11.ته سیگار روشن را هنگام رانندگی در جاده روی شاخ و برگ درختان نیندازید در صورت برپاکردن خیمه و چادر مراقب باشید که محل استقرار اجاق ها و چراغ ها ی خوراک پزی دورتر از خیمه و یا خارج خیمه و یا چادر و با در نظر گرفتن مسیر باد باشد. محل استقرار در فاصله 10 متری از شاخ و برگ درختان خشک و خس و خاشاک   و دور از دکل های برق و دور از دسترس کودکان در نظر گرفته شود.

12.در زمان صاعقه و رعد و برق ، خودتان را به محل امن و مسقف رسانیده ، توقف کنید . اگر داخل اتومبیل هستید، باقی ماندن در آن ایمن تر از خارج شدن از آن است و از توقف در نزدیکی لوله های آب و دکل برق و اسکلت های فلزی و دودکش های فلزی ، پست فشار قوی برق و ارتفاعات خود داری کنید.

13.به اندازه کافی از جریان شدید رودخانه فاصله بگیرید . مواظب چاه های روباز دراطراف خودباشیم. در این روز کودکان و سالمندان آسیب پذیرترین افراد هستند؛ با رعایت نکات ایمنی 70% حوادث کاهش پیدا می کند. خفگی در آب یکی از حوادث روز طبیعت می باشد، بنابراین مراقب کودکان خود باشیم.

14.عدم بستن طناب به درختانی که مقاوم نیستند، باعث سقوط و شکستن شاخه ها و گاهی شکستگی می شود. شکستگی در اثر سقوط از تاب یکی از حوادث در روز طبیعت می باشد.

  1. بر روی تنه درختان یادگاری ننویسید و در صورت استفاده از گل و گیاهان خوشبو و دارویی آن ها را از ریشه درنیاوریم.

16 . از رفت و آمدهای بی دلیل خود با وسیله نقلیه و ایجاد سروصدا و بوق زدن های بی مورد و بلند کردن صدای ضبط صوت و ایجاد مزاحمت برای دیگران جداً خودداری نمایید. سرعت  وسیله نقلیه خود را کنترل و با گاز دادن بی مورد، از ایجاد گرد و خاک خودداری نمایید.

17.از لگد مال کردن گیاهان ، اذیت کردن جانوران ، دست زدن به تخم پرندگان و تخریب لانه آن ها جدا خودداری نمایید.

18.از قضای حاجت در معابر ، نزدیک چشمه ها و جویبارها و آلوده کردن آب های جاری جداً خودداری نمایید.

19.در هنگام مارگزیدگی آرامش خود را حفظ کنید؛ زیرا ناآرامی باعث توزیع بیشتر سم در بدن می شود. در هنگام مار یا عقرب گزیدگی هرگز به مصدوم اجازه حرکت ندهید و عضو گزیده شده را بی حرکت کنید و پایین تر از سطح قلب قرار دهید و در اسرع وقت فرد را به نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی و یا اورژانس  منتقل نمایید.

  1. برای پختن و حرارت دادن غذا، به جای آتش زدن شاخ و برگ درختان ، گاز پیک نیک با خود به همراه داشته باشیم.

با آرزوی روزی شاد و سالی پربار برای همگان ، از هموطنان در خواست می شود به منظور جلوگیری از بروز آتش سوزی پس از بهره مندی از آتش و زغال افروخته، تا زمانی که از خاموش شدن کامل آن مطمئن نشده اید، محل را ترک نکنید و نسبت به آلودگی محیط زیست بی تفاوت نباشیم و در صورت امکان با روشی حکیمانه و دلسوزانه تذکر و آموزش دهیم.

 منبع مطالب :  http://behdasht.gov.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا