Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4
خانه مینایی که در انتهای باغ همسر کامران میرزا نائب السلطنه پسر سوم ناصرالدین شاه قرار
اخبارگردشگری

خانه قجری موزه روایی تهران شد

دانستنی : خانه مینایی که در انتهای باغ همسر کامران میرزا نائب السلطنه پسر سوم ناصرالدین شاه قرار دارد به موزه روایی تهران تبدیل شد و قرار است در شهریور بهره برداری از آن آغاز شود.

به گزارش دانستنی ،از فارس،خانه قجری منیر السلطنه در محله منیر( منطقه ۱۱ شهرداری تهران) واقع شده است و ۱۲ سال پیش به عنوان یک خانه تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شد.

 این خانه تاریخی در انتهای باغ منیر السلطنه همسر کامران میرزا نائب السلطنه پسر سوم ناصرالدین شاه بوده و بعد از سال ها توسط فرهاد مینایی خریداری  و به نام خانه مینایی شهرت یافت.

اسکان خانواده مینایی در خانه قجری منیر السلطنه

در این خانه حدوداً‌۵۰۰ متری عهد ناصری،  آب انبار، شاه نشین، اتاق‌های زمستانه و تابستانه، طاقچه، آینه‌کاری ، شیشه های رنگی قرینه ، گچ بری‌های پیش بخاری و حوض قدیمی و … وجود دارد. بخش های از این خانه تاریخی از بین رفته بود تا اینکه شهرداری تهران در زمان مدیریت سابق تصمیم به تملک این خانه قجری گرفت البته خاندان مینایی همچنان در این عمارت قجری سکونت داشتند.

خانه قجری که از معماری روسی اقتباس شد

نصراله آبادیان شهردار منطقه ۱۱   به تملک این خانه اشاره می کند و در این باره می گوید: این خانه فاخر است و دارای آثار ارزشمندی است و همچنین ۲ سیمرغ برجسته آجری در نمای عمارت ۲ طبقه مینایی که می توان سردیس یکی از پادشاهان قاجار و یک تاج قمری  در آن وجود دارد.

به گفته شهردار منطقه ۱۱، این خانه قجری از معماری روسی اقتباس شده است که با شاخصه های معماری ایرانی به خوبی تلفیق شده است.

خانه قجری را بالاترین رده صنف قصاب ها خرید

خانه قجری منیر السلطنه ابتدا توسط آقای میرزا تقی رضایی که  از رده‌های بالای صنف قصاب‌ها بود خریداری شد و بعد از آن توسط وکیل دادگستری این خانه خریداری شد.اما و اگرهای زیادی در کاربری این خانه قجری بود تا اینکه بالاخره قرار شد این خانه به موزه روایی تهران تبدیل شود.

وحید قاسمی مدیر پروژه روایت‌خانه خیابان ولی‌عصر در این باره به خبرنگار فارس، گفت: خانه مینایی در محدوده تاریخی تهران قرار دارد بالاخره محله منیریه بخش مهمی از تهران در دوره قاجار را شامل می‌شود و مجموعه‌ای از سکونتگاه بخش‌های دولتی و غیررسمی دوره قاجار را پوشش می‌داده است.

وی با بیان اینکه در بالای میدان منیریه خیابان البرز قرار دارد، گفت: این خیابان قدیمی است و در آنجا مجموعه‌ای از اراضی و باغ‌ها قرار دارد و از جمله ملک نصرت‌الدوله که در نقشه عبدالغفار هم وجود دارد.

سند مالکیت خانه مینایی برای چه سالی است؟

مدیر پروژه روایت‌خانه خیابان ولی‌عصر(عج) با بیان اینکه سند مالکیت خانه مینایی متعلق به سال ۱۳۱۳ است و آقای میرزا تقی رضایی والد مرحوم آقاشیخ رضا این خانه را خرید و  در سال ۱۳۴۵ فرهاد مینایی وکیل دادگستری این ملک قجری را خرید.

اسکان اولین فردی که به ایرانی ها تصدیق رانندگی داد در خانه منیر السلطنه

وی با تأکید بر این موضوع که آقای تقی رضایی اولین مالک این خانه بوده است،‌گفت: وی از رده‌های بالای صنف قصاب‌ها بوده است و بعد از فرانسوی‌ها اولین کسی بود که به ایرانی‌ها تصدیق رانندگی می‌داده است.

قاسمی اضافه کرد: خانه مینایی برای اواخر دوره قاجار است و تحولاتی در آن رخ داده و می‌توان این تحولات را در معماری آن مشاهده کرد.

مدیر پروژه روایت‌خانه خیابان ولی‌عصر به خرید خانه مینایی توسط سازمان زیباسازی و شهرداری منطقه ۱۱ اشاره کرد و گفت: پس از آن چندین سناریو برای این خانه در نظر گرفته شد و نهایتاً در تابستان گذشته گفت‌وگوهایی با بنده صورت گرفت و قرار بر این شد که خانه مینایی به روایت‌خانه خیابان ولی‌عصر تبدیل شود.

وی در خصوص این نوع کاربری برای خانه مینایی گفت: خیابان ولی‌عصر یکی از خیابان‌های مطرح تهران است و یک خیابان قدیمی است و فقط مسیری برای عبور و مرور نیست، راه‌ آب‌های زیبا و درختان کهنسال در دو طرف آن وجود دارد، این خیابان دوره پهلوی اول، دوم و دوره معاصر را به خود دیده است و وقایع زیادی در آن رخ داده است و همچنین در پایین خیابان ولی‌عصر در محدوده منیریه یک دوره سکونت‌گاه‌های قجری بوده است.

قاسمی اضافه کرد: مدیریت شهری باید امکانات شهر را به صورت عیان و خواناسازی در آورد و شهروندان باید از آن استفاده کرده و فرهنگ شهر را بشناسند.

به گفته مدیر پروژه روایت‌خانه خیابان ولی‌عصر(عج)، معضلات تهران سال‌هاست که در حال تکرار است.

اولین موزه روایی تهران راه اندازی شد

وی با بیان اینکه طی جلسات برگزار شده قرار شد که خانه نیمایی به روایت‌خانه تهران تبدیل شود، گفت: همه داستان‌ها و روایت خیابان ولی‌عصر در این مکان گفته می‌شود و تقریباً اولین موزه روایی شهر تهران است و یک پویایی خاص در آن وجود دارد.

علل تاخیر در اجرای پروژه مینایی 

مدیر پروژه روایت‌خانه خیابان ولی‌عصر با تأکید بر این موضوع که کارها رو به اتمام است، گفت: علت تأخیر در انجام این پروژه مشخص نبودن نوع کاربری، تغییر مدیریت بوده است و این پروژه دو شورا را به خود دیده است.

قاسمی با بیان اینکه خانه مینایی یک خانه قجری است، گفت: زمانی که این خانه را شهرداری خریداری کرد خاندان مینایی در آن زندگی می‌کرد اما باید مرمت‌های خاصی در آن صورت می‌گرفت.

بازگشایی درهای خانه قجری منیرالسلطنه در شهریور

مرمت خانه قجری  منیرالسلطنه رو به اتمام است و ظرف چند روز آینده این خانه ناصری افتتاح و درهای آن به روی شهروندان گشوده می شود.

برزین ضرغامی مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: شهرداری تهران ۳ سال پیش این خانه را تملک کرد و در این مدت برنامه های برای این خانه در نظر گرفته شده بود اما برای کاربری آن باید تصمیم جدی گرفته می شد.

وی ادامه داد: بعد از برگزاری جلسات متعدد بالاخره تصمیم بر این شد این بنای قجری بعد از مرمت به روایت خانه خیابان ولی‌عصر تبدیل شود.

به گفه ضرغامی، پروژه تکمیل شده و در شهریور بهره برداری از آن آغاز می شود.

قرار است این خانه تاریخی در محدوده مرکزی تهران به موزه روایی شهر تهران تبدیل  و تمام اسناد و مدارک خیابان تاریخی تهران که ۳ دوره پهلوی اول، پهلوی دوم و معاصر را به خود دیده در خانه منیر السلطنه جمع آوری شود.

یاسر جعفری معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: خانه مینایی در میدان منیریه مراحل پایانی ساخت و ساز خود را طی می کند و بزودی به روایت خانه خیابان ولی عصر تبدیل می شود.

وی به ثبت خانه مینایی توسط سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: به همین دلیل باید برای مرمت آنها هماهنگی های لازم با میراث صورت می گرفت تا خانه به شکل اولیه خود حفظ شود.

وی با بیان اینکه این خانه تقریبا یک سده قدمت دارد، گفت: شهرداری که این خانه را تملک و بازسازی کرد اما بسیاری از خانه های تاریخی در تهران بلاتکلیف هستند.

معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران همچنین به مقبره شهدای مشروطه اشاره کرد و گفت: باید برای خانه های تاریخی برنامه ریزی کرد تا از بین نروند.

مرمت خانه مینایی مدت زیادی است در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و لی به دلیل تغییر مدیریتی و برخی مسایل کار به تعویق افتاد. البته شنیده شده بود که می‌خواهند خانه مینایی  به‌عنوان دفتر دائمی جشنواره جهانی فیلم فجر با هتل، موزه، مرکز فرهنگی باشد ولی این امر رخ نداد و  در نهایت به روایت خانه تبدیل شد و قرار است در شهریور این موزه روایی تهران افتتاح شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا