بهداشتمحل کار

بهداشت فردی در محیط کار

کار و محیط کار مسئله ای است که در طول روز ساعت ها وقت برای آن می گذاریم. بی شک اگر محیط کاری ناسالم باشد ، فرد از لحاظ جسمی و روحی آسیب هایی خواهد دید. در این مطلب نکاتی مهم در رابطه با بهداشت محیط کار پیشنهاد می کنیم.
۱- در محیط کار، فاصله خود را با همکاران دیگر حفظ کنید. خیلی از بیماری های مسری مثل سرماخوردگی، در محیط های شلوغ که فاصله افراد با یکدیگر کم است، منتقل می شوند.
۲- اگر زخمی در بدن (مثل بریدگی انگشت) دارید ، قبل از ورود به محل کار، آن را با باند استریل بپوشانید تا عفونت نکند.
۳- اگر با خودتان غذا به محل کار می برید، حتما در پوش داشته باشد. هرگز موادغذایی را که زود فاسد می شوند، به عنوان غذا به محل کار خود نبرید.
۴- هر چند وقت یک بار موهای خود را کوتاه کنید تا ظاهری مرتب داشته باشید. همچنین موهای خود را با شستن بموقع، تمیز نگه دارید .(توصیه به آقایان)
۵- دو بار در روز مسواک بزنید (حداقل یک بار در محیط کار ) و یک بار در روز و بعد از خوردن غذا نخ دندان بکشید. اگر ذرات غذا، بین دندان ها باقی بماند، باکتری ها، بوی بدی را در دهان تولید می کنند که موجب آزار همکاران در محیط کار می شود.
۶- حداقل یک بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید. با مراجعه به دندانپزشک می توانید از مشکلات احتمالی دهان و دندان خود مطلع شوید و از مشکلاتی مثل بوی بد دهان، که در محل کار همکارانتان را آزار می دهد، جلوگیری کنید. می توانید در محل کار بعد از خوردن ناهار، از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
۷- هر شب قبل از خواب و یا پیش از رفتن به محل کار حمام کنید. حمام کردن نه تنها پوست را تمیز می کند، بلکه سبب می شود شاداب تر و سر حال تر به نظر برسید و بوی نامطبوع عرق را از شما دور می کند.
(اگر حمام نکنید و تنها از اسپری و مام و عطر استفاده کنید، کمک چندانی به رفع بوی عرق نمی کنید و حتی در برخی موارد، بوی عرق را بدتر می کنید).
۸- اگر فردی هستید که زیاد عرق می کنید، یا کارهای بدنی زیادی در طول روز انجام می دهید، حتما پس از استحمام، از مواد ضدتعریق مثل مام، برای زیر بغل خود استفاده کنید تا کمتر با بوی نامطبوع عرق خود، دیگران را اذیت کنید.

۹- دست های خود را تمیز نگه دارید و مرتب آنها را بشویید. در محل کار خود حتما دستمال کاغذی قرار دهید. همراه داشتن دستمال کاغذی، در مواقعی که بیماری عفونی تنفسی (مثل سرماخوردگی) دارید، از سرایت بیماری به سایر همکاران جلوگیری می کند.

۱۰- ناخن های خود را همواره کوتاه و تمیز نگه دارید، مخصوصا اگر در بخش خدمات دهی موادغذایی کار می کنید. با کوتاه نگه داشتن ناخن ها، از انتقال میکروب های دست و ناخن به مواد غذایی، جلوگیری کنید.
۱۱- حتما بعد از بیرون آمدن از دستشویی، دست های خود را با آب و صابون بشویید.
۱۲- اگر زیاد عرق می کنید و بوی عرق تندی دارید، از مصرف زیاد غذاهای ادویه دار و تند خودداری کنید.
۱۳- در محیط کار، در موارد زیر دست های خود را با آب و صابون بشویید:
* بعد از دستشویی
*بعد از اینکه با فردی که سرما خورده و عطسه و سرفه می کرده، دست داده اید.
*بعد از دست زدن به پول و وسایل پرکاربرد مثل صفحه کلید کامپیوتر و دستگیره در، ماشین فکس، دکمه ی آسانسور و … .

مأخذ مطالب :
http://www.tebyan.net/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا