اجتماعیاخباراخبارسبک زندگیسلامت

فرزند معتاد؛ بایدها و نبایدها

والدین وقتی متوجه شدند فرزند آنان مواد مخدر مصرف می‌کند باید خشم و وحشت خود را کنترل کنند و در ابتدا از حرف زدن با فرزند معتاد خود اجتناب نمایند.

به گزارش پایگاه خبری آگاهی مصرف، یک روانپزشک و روان درمانگر کودک و نوجوان توجه والدین و همچنین مربیان آموزشی برای پیشگیری از تمایل و گرایش افراد نوجوان و جوان را به مواد مخدر بسیار با اهمیت دانست و اظهار داشت: پدر و مادر چنانچه زمانی متوجه شدند فرزند نوجوان‌ آنان مواد مخدر مصرف می‌کند باید خشم و وحشت بوجود آمده درون خود را کنترل و از طرفی نباید فکر کنند که دنیا به آخر رسیده و فرزند خود را از دست رفته بدانند.

به دنبال مقصر نباشید

محمدرضا محمدی گفت: پدر و مادر در اینگونه مواقع نباید خود را به حماقت زده و فکر کنند که اتفاق مهمی‌ نیافتاده، بلکه در این وضعیت نخستین و سخت‌ترین پیشنهاد این است که والدین به سرعت به دنبال مقصر و اتهام زنی نباشند. به بهترین شکل از فرزند خود حمایت کنند. متأسفانه بسیاری‌ از والدین به محض مواجه با اینگونه موارد نوجوان معتاد خود را از خانه‌ بیرون می کنند در حالی‌ که واقعا نمی‌خواهند این اتفاق رخ دهد.
وی تصریح کرد: چنانچه نوجوان و یا جوان خانواده هنوز تحت تأثیر استعمال موادمخدر است، والدین برای اینکه مصرف آن افزایش نیابد از حرف زدن با او اجتناب کنند زیرا امکان دارد فرد معتاد در پایان این گفت‌ وگوها با افزایش نگرانی های پیش آمده، میزان مصرف خود را بالا ببرد.

به فرزند فرصت پاسخگویی دهید

این روان درمانگر به والدین پیشنهاد کرد هنگامی که فرصت کافی‌ و مناسبی برای‌ گفت‌و گو با فرزند خود داشتید، این موضوع را که مدتی است رفتار غیرطبیعی از آن مشاهده می کنید و یا چیزهای‌ در خانه پیدا کرده‌اید که موجب نگرانی‌ آنان شده، مطرح کنید. به فرزند فرصت پاسخگویی دهید. شاید متوجه شوید که او دوست ندارد در این مورد حرف بزند یا اینکه دروغ می‌گوید. اما نگذارید او عصبانی‌ شود.
وی افزود: در مورد او زود قضاوت نکنید یا با گفتن «فکر نمی‌کنی‌ رفتارت خیلی‌ احمقانه است» تحقیرش نکنید. هدف از این گفت‌وگو این نیست که او را سرزنش یا تنبیه کنید، بلکه می‌خواهید بدانید واقعا چه اتفاقی‌ در زندگی‌ فرزند نوجوان‌ افتاده و در صورت لزوم، به آن کمک کنید تا اوضاع فعلی‌ را تغییر دهید.

محمدی با بیان اینکه والدین اگر مقداری‌ مواد و یا اشیاء مشکوک به مخدر در اتاق فرزند نوجوان‌ خود پیدا کرد، این به معنای معتاد شدن نیست و یا اینکه فرزند آنان لزوما معتاد شده نیست، افزود: برای‌ بسیاری‌ از نوجوانان، این تجربیات گرچه خطرناک است اما یک آزمون به حساب می‌آید، نه یک انتخاب روش زندگی‌،‌ از این رو والدین باید با اینگونه مسایل منطقی برخورد کنند.

 

به مشاوره و متخصص روانپزشک مراجعه کنید

این روانپزشک اظهار داشت: مهم است که فرزند معتاد بداند پدر و مادر و یا دیگر اعضای خانواده تا چه اندازه نگران سلامتی و امنیت جسمی و روحی آن هستند و یا اینکه نسبت به رفتارهای که دارد دیگران چه فکری می کنند، آیا وجود آن برای دیگران اهمیت دارد یا خیر؟

محمدی افزود: در بسیاری از مواقع خانواده در این شرایط، بطور طبیعی به دنبال حمایت و یا کمک دیگران است، از این رو مراجعه به مشاوره و متخصص روانپزشک، نه تنها به آنان کمک خواهد کرد تا با این مشکل کنار بیایند، بلکه آینده‌ روشنی‌ را در ذهن فرد مبتلا و خانواده آن رقم خواهد زد.

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/// 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا