اخباراستاندارد و کیفیتساختمان

ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی جدید به دستور رئیس‌جمهوری

دانستنی :بخش مهمی از طرح اقدام ملی برای خانه‌دار شدن جمعیت جاماندگان از خرید مسکن در آستانه عید غدیر و با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود. در این مراسم ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی جدید به دستور رئیس‌جمهوری آغاز می‌شود.

به گزارش دانستنی ،از ایرنا، برنامه دولت برای بازگشت تعادل قیمت‌ها در حوزه مسکن با ساخت واحدهای مسکونی تحت عنوان طرح اقدام ملی آغاز شد.

تا کنون بیش از ۵۷ هزار واحد مسکونی در چارچوب این طرح از سوی دولت کلنگ‌زنی شده  و قرار است در آستانه عیدسعید غدیر خم عملیات اجرایی ۱۵۰ هزار واحد دیگر با حضور رئیس جمهوری آغاز شود.

همچنین از  ۱۵۰ هزار طرح مسکنی که آماده کلنگ‌زنی توسط رئیس جمهوری است ۶۵ هزار واحد مسکونی، ۸۰ هزار واحد آماده‌سازی زمین برای احداث و پنج هزار واحد آماده‌سازی زمین برای خدمات روبنایی است.

طرح اقدام ملی برای تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور وارد مرحله اجرا شد.

علاوه بر این تعداد ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار در بافت‌های ناکارآمد و ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر احداث می‌شود که مسئولیت ساخت آن بر عهده ی شرکت بازآفرینی شهری، شرکت عمران شهرهای جدید و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

سیاست‌های کلان وزارت راه در حوزه مسکن جریان‌سازی پایدار تولید مسکن، تعادل بخشی بازار مسکن از طریق جبران تقاضای انباشته و تحریک توام عرضه و تقاضا و ورود به موضوع اجاره‌داری حرفه‌ای است.

همزمان دولت تلاش دارد تا با تحویل واحدهای مسکن مهر از جمعیت مستاجران بکاهد؛چرا که بسیاری از متقاضیان مسکن مهر که نتوانستند واحد مسکونی خود را در برنامه زمانبندی شده تحویل بگیرند اکنون مستاجر هستند.

حدود ۲ میلیون خانوار این واحدها را خریداری کرده‌اند که تعیین تکلیف این واحدها و سکونت پذیرکردن این مناطق به معنای واقعی و متناسب با استانداردهای شهری می‌تواند از جمعیت اجاره نشین کشور کاسته و به تعدیل قیمت‌ها در بازار اجاره هم منجر شود..

تاکنون از مجموع دو میلیون و ۲۰۳ هزار و ۷۶ واحد مسکن مهر، یک میلیون و ۸۳۴ هزار و ۴۳۲ واحد تحویل شده و ۳۶۸ هزار و ۶۴۴ واحد باقیمانده است.

 کل واحدهای آماده تحویل فاقد خدمات زیربنایی ۱۶۵ هزار و ۶۲۶ واحد، کل واحدهای دارای مشکلات حقوقی شامل ۹۱ هزار و ۵۶۱ واحد، کل واحدهای فاقد متقاضی ۵۵ هزار و ۹۹ واحد و کل واحدهای باقیمانده در تعهد دولت شامل ۵۶ هزار و ۴۳۸ واحد است.

دولت تلاش دارد تا پایان سال جشن اتمام مسکن مهرهای فاقد مشکل حقوقی را برگزار کند.

همزمان تلاش دولت این است که در طرح‌های مسکنی خود با عنوان«تام کاد»، «تام فاز» و «تام اج» جمعیت بیشتری از مردم را صاحب خانه کند.

در طرح «تام فاز»، پیشنهاد شده است تا مکانیزمی طراحی شود که کسانی که قدرت پرداخت پول ساخت (اعیانی) را دارند، اما از پرداخت هزینه زمین (عرصه) ناتوانند، پول اعیان را یکجا در ابتدای پروژه ساخت، به یک حساب مسدودی در بانک عامل واریز کنند که پیمانکار اطمینان داشته باشد که پول اجرای پروژه وجود دارد؛ سپس پیمانکار وارد مرحله اجرایی شود.

در طرح تام اِج (تأمین مسکن اجاره ای) نیز قرار است اجاره داری حرفه ای در کشور آغاز شود.

وزارت راه و شهرسازی معتقد است در اجاره داری حرفه‌ای قیمت تمام شده اجاره بها کاهش می یابد. ضمن اینکه در این طرح تحویل واحدها به موجر یا جذب مستأجر جدید را هم همین مؤسس ها انجام می‌دهند و از حضور واسطه ها کاسته می‌شود.

طرح «تام کاد» طرح (طرح تامین مسکن کارکنان دولت) نیز که به رویت رئیس جمهوری رسیده و اکنون سازمان برنامه و بودجه در حال تهیه شیوه‌نامه اجرای آن جهت تصویب در هیات‌دولت است به خانه دار شدن کارمندان دولت از طریق اقساط ماهانه کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا