اخباراخباراقتصادیخانه

ویژگی یک فرش ماشینی خوب چیست؟

دانستن ویژگی های فرش ماشینی خوب برای افرادی که قصد تهیه و خرید این نوع فرش ها را دارند، لازم و ضروری به نظر می رسد.

 

به گزارش پایگاه خبری آگاهی مصرف، فرش ها ازجمله لوازم خانگی هستند که وجودشان برای هر خانه ای لازم است و بدون آن ها هیچ خانه ای حتی خانه هایی که از مبل استفاده می کنند، کامل نیست. فرش ها در خانه تکمیل کننده دکوراسیون خانه هستند. به همین علت است که هنگام خرید فرش باید بادقت فرش هایی با کیفیت بهتر انتخاب و تهیه کرد.

به طور کلی فرش های ماشینی را  از نظر کیفیت به ۵ درجه تقسیم بندی می کنند، قالی های درجه یک یا S  دارای خصوصیات بارز و ممتازی هستند که هیچ گونه ایراد یا نقصی در آن ها وجود ندارد. حال اگر مایل هستید با ویژگی های فرش ماشینی خوب آشنا شوید، با ما همراه باشید تا به چند مورد از آن ها اشاره کنیم

فرش ماشینی خوب ، فرشی است که:

۱ – تکرار نشدن طرح

در بسیاری از فرش های معیوب و ناقص به دلیل استفاده از ماشین آلات قدیمی و بی کیفیت سیلندر ممکن است به ازای یک بار چندین مرتبه بچرخد و نقشه پیش نرود، در این مواقع معمولا همان طرح تکرار می شود.

۲ – عدم استفاده از نخ های معمولی

عموما در تولید بهترین فرش های ماشینی از نخ های هیت ست شده استفاده می کنند. این نخ ها کیفیت بسیار بالایی دارند و بسیار کمتر از نخ های معمولی پرز می دهند. همچنین باعث می شوند زیردست قالی ها یکسان و یکنواخت به نظر برسد.

۳ – تناسب نقشه با اندازه فرش

نقشه های مختلف و متفاوتی برای بافت فرش ها استفاده می شود. که انتخاب این نقشه ها بر اساس اندازه فرش ها صورت می گیرد. بعضی از نقشه ها برای فرش هایی با اندازه بزگ تر تناسب دارند و زیبایی آن ها را بیشتر می کنند وبرخی هم برای فرش های کوچک مناسبند.

۴ – داشتن ابعاد استاندارد

ابعاد فرش ها نباید از حد استاندارد خارج شود و این اختلاف تا ±۵% برای طول قالی مجاز می باشد. رعایت استاندارد برای اندازه فرش ها از این جهت است که معمولا ابعاد اتاق ها و سالن ها را در ساختمان ها بر اساس همین استاندارد های فرش ها تنظیم می کنند تا بتوانند به تعداد لازم و کافی از فرش ها استفاده نمایند و با این کار به زیبایی دکوراسیون خانه نیز می پردازند.

۵ -استفاده مناسب از چسب آهاری

اندازه چسب آهاری که برای فرش های ماشینی استفاده می کنند باید مناسب با استاندارد تعیین شده باشد. بکارگیری بیش از حد ممکن است باعث معیوب و خراب شدن زیردست قالی شود

۶ – داشتن ارتفاع مناسب خاب

ارتفاع خاب قالی بیشتر یا کمتر از ۱۰% باشد زیرا موجب کاهش مرغوبیت آن ها می شود.

۷ – نداشتن جایتیغ خوردگی

۸ – استفاده مناسب از نخ های خاب

مقدار استفاده شده ی نخ های خاب کسری یا اضافی نداشته باشد.

۹ -نداشتن آثار قلاب

در زیر فرش ها آثاری از قلاب خوردگی وجود نداشته باشد، این عارضه بر اثر اشتباه تنظیم کردن ماشین آلات بافت به وجود می آید و به همین علت پشت فرش تراش مناسب نخورده و در بخش هایی از قالی سر نخ ها دیده می شوند.

۱۰ -قرار گرفتن ریشه ها در جای خود

ریشه های قالی ها باید در جای تعیین شده قرار بگیرند که در بعضی مواقع به دلیل تنظیمات دقیقی که روی دستگاه انجام نگرفته است باعث جابجایی ریشه ها می شود. (این ریشه ها باید طول و فاصله مشخص و در یک راستا باشند).

۱۱ -پرداخت مناسب

شیرینگ یا پرداخت فرش های ماشینی باید به درستی انجام گرفته باشد. زیرا ممکن است قالی راه راه به نظر برسد و در محل های مختلف پرزها کوتاه و بلند به نظر برشد.

۱۲ -نبودن جای خالی بر روی فرش

بر روی فرش هیچ جای خالی نباید دیده شود، عموما این پیشامد زمانی رخ خواهد داد که نخ خاب منجر به پارگی شده باشد و مسئول دستگاه متوجه این موضوع نشود و دستگاه به کار خود ادامه دهد.

۱۳ -یک رنگ بودن

دو رنگی یا چند رنگی یکی از مواردی است که نباید بوجود آید، این اختلاف رنگ احتمال دارد به دلیل بکارگیری شیدهای متفاوت ۱ رنگ به وجود آید.

 

انتهای پیام/// 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا