بهداشت

چرا کنترل بینایی چشم در دوره های سنی مختلف لازم است؟

کنترل بینایی چشم به صورت دوره ای،  با توجه به تغییر ابعاد ساختمان فیزیکی چشم در سنین مختلف که از آهنگ رشد عمومی اندام پیروی می کند، پیشنهاد می شود.

مکانیزم عملکرد چشم

در ادامه مبحث اهمیت حس بینایی نسبت به دیگر حواس لازم به ذکر است که بر خلاف باور عمومی، چشم بخشی از سیستم بینایی ما است که بر اساس تکیه بر دانش پیشرفته امروز به عنوان یک سیستم نوری مورد ارزیابی قرار می گیرد.
‎مخاطبین عزیز باید بدانند که موضوع اصلاح اختلالات عملکرد چشم در بینایی توسط کالاهای کمک دید و موضوع درمان بیماری های چشم، دو تخصص متفاوت نسبت به یکدیگر هستند و پیرو این اصول، متخصصین این امور نیز تعاریف علمی و آکادمیک مختص خود را دارند.

پزشکان متخصص بیماری ها و جراحی‌های چشمی از جنبه آناتومیک، چشم را مورد ارزیابی قرار داده و درصورت برخورد با بیماری خاص از روش های تجویز دارو و یا جراحی برای درمان چشم اقدام می نمایند.
‎حال اگر چشم افراد از جنبه آناتومیک سالم بوده ولی درگیر نوعی از انواع اختلالات دید متاثر از عیوب شکست نور در چشم باشد چشمان آنها از جنبه علم فیزیک نور مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از تشخیص نوع اختلال عملکرد سیستم نوری چشم، از کالاهای فیزیکی نیز جهت برطرف کردن اختلال دیدشان بهره می برند.

موضوع بینایی را به باور عمومی نباید واگذار کرد

موضوع بینایی با توجه به جزئیات و زوایای بسیار پیچیده‌ای که دارد نمی‌تواند به تحلیل و باور فردی عموم افراد جامعه واگذار شود. به این معنی که همه ما باید در دوره های مختلف سنی و در وضعیت عادی زندگی، در فواصل زمانی تعریف شده کنترل بینایی چشم و کیفیت عملکرد آن را توسط متخصصین امر و با تکیه به اصول علمی آن مورد بررسی قرار دهیم تا مانع ایجاد مشکلات حادتر در آینده شویم.
‎وظیفه چشم به عنوان بخشی مهم از مکانیزم بینایی، دریافت پرتوهای قابل رویتی است که از اشیاء، اجسام و به طور کلی محیط پیرامونمان بازتابش می یابند.

چشم سالم باید بتواند اطلاعات نوری محیط پیرامونش را به شکل تصاویر واضح روی پرده شبکیه تشکیل داده تا بوسیله سلول های انتقال دهنده اطلاعات نوری به مغز انتقال یابند، حال اگر چشم وظیفه خود را به صورت دقیق به انجام برساند اطلاعات نوری به مغز انتقال یافته و پس از تحلیل دقیق تصاویر، درک احساس بینایی بدست می آید.
‎پژوهش‌های دقیق علمی می‌گویند با تکیه بر اصول حاکم بر رفتار سیستم های نوری، چشم باید معادل یک عدسی همگرا کننده نور عمل کند.
‎بنابراین با توجه به اینکه تغییر ابعاد ساختمان فیزیکی چشم در سنین مختلف از آهنگ رشد عمومی اندام پیروی می کند، پیشنهاد می شود کنترل بینایی چشم به صورت دوره ای نیز به همین تناسب برنامه ریزی شود.

لزوم کنترل بینایی چشم کودکان

معاینه چشم کودکان از سه سالگی و هر شش ماه یک بار تا شش یا هفت سالگی الزامیست.
‎در صورتی که کودکان دچار اختلال دید باشند متخصص مربوط می‌تواند متناسب با نیاز و برای کنترل تغییرات، فواصل شش ماهه معاینه را تغییر دهد.
‎پس از هفت سالگی در صورت عدم وجود اختلالات دید، فواصل یکساله کنترل بینایی چشم پیشنهاد می شود.
‎در پست های آینده در مورد کنترل‌های خانگی دید کودکان توسط والدین و انواع عینک های مخصوص کودکان اطلاعاتی در اختیار علاقه مندان قرار خواهیم داد.

محمود جهانبان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا